Kan en arbetstagare avsluta sin allmänna visstidsanställning i förtid?

Hej!

Har en anställd som skrivit på en allmän visstidsanställning mellan 2018-11-01 och 2019-10-31.

Nu vill hon säga upp anställning.

Min fråga är om hon kan säga upp sig nästan direkt efter hon skrivit på?

och i så fall hur lång uppsägningstid hon har?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för huvudregeln kring ifall hon kan säga upp sin anställning i förtid och sedan redogöra för eventuella undantag till detta. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga rör ett anställningsförhållande blir lagen om anställningsskydd (LAS) tillämplig.

Huvudregeln

Eftersom hon har ingått en allmän visstidsanställning till 2019-10-31 är huvudregeln att hon ska arbeta fram tills det datumet. Anställningen upphör automatiskt utan någon uppsägningstid vid utgången av anställningsavtalet, d.v.s. 2019-10-31, se LAS 4 §. Huvudregeln är alltså att arbetstagaren ska fullgöra sin anställning och inte kan säga upp sig i förtid. Det finns ett fåtal undantag till detta, se nedan.

Eventuella undantag

För att arbetstagaren ska kunna säga upp sin anställning i förtid krävs något av följande:

1) Att arbetstagaren och arbetsgivaren kommer överens om att avsluta anställningen i förtid.

2) Att det i anställningskontraktet står att arbetstagaren har en uppsägningstid. Vanligast brukar vara 1 månads uppsägningstid.

3) Om du som arbetsgivare väsentligen åsidosätter dina åligganden mot arbetstagaren. Detta är ett högt ställt krav som exempelvis omfattar om arbetsgivaren har misshandlat den anställde, eller om arbetet blev avsevärt tyngre än väntat.

Utifrån din fråga finns det inget som tyder på att 1 eller 3 skulle vara tillämpliga. Alltså beror arbetstagarens möjligheter att säga upp avtalet i förtid på vad som står i anställningskontraktet. Ifall det står att hon har en uppsägningstid i kontraktet så är det den som ska gälla, om det inte gör det är hon skyldig att fullfölja sitt kontrakt.

Sammanfattning

Huvudregeln är att den allmänna visstidsanställningen ska fullföljas. Ett undantag till detta skulle vara ifall ni har skrivit in i anställningskontraktet att arbetstagaren har en uppsägningstid. I sådana fall gäller den uppsägningstiden och annars är hon skyldig att jobba fram till 2019-10-31.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare