Kan en bilaga till ett testamente anses giltig?

Hej.

Har fråga kring bilaga till testamente.

Sambo ärver bostadsrätt som ägs av båda. Delar av bohaget ärver en släkting till den avlidna enligt upprättad bilaga som anges i testamentet. Dessa "saker" har inköpts under de 50 år de varit sambo.

Testamentet är bevittnat och daterat. Bilagan är ej daterad, underskriven och bevittnad. Gäller den ändå? Misstänker att den ej är skriven av den avlidne.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör formkraven för testamenten. Jag kommer därför först redogöra för dessa och huruvida en bilaga till ett testamente kan anses uppfylla formkraven. I slutet finns en sammanfattning och lite allmänna råd om hur du kan gå vidare.

Kan en bilaga till ett testamente vara rättsligt giltig?

Reglerna om upprättande av testamente finns i 10 kap. Ärvdabalken. Det ställs stränga formkrav på ett testamente för att det ska vara giltigt. Det ska undertecknas av den avlidne inför två vittnen (10 kap. 1 §). Brister det i något avseende är testamentet inte giltigt även om det står klart att det är den avlidne som har upprättat det. Vill någon göra tillägg till ett existerande testamente gäller samma formkrav som när man upprättar ett helt nytt (10 kap. 6 §). Det krävs alltså underskrift och två vittnen även för ändringar som innebär tillägg.

Det är en sak huruvida ett testamente ska anses giltigt eller inte. En annan sak är frågan om vad som kan anses ingå i ett testamente som i och för sig är giltigt. Det finns inget principiellt hinder mot att ett testamente består av flera blad eller delar. Det finns heller inget krav i lagen på hur ett sammanfogande av de olika delarna ska se ut. Ett av syftena med det stränga formkravet på testamenten är dock att det ska förebygga tvister om testamentets giltighet. Formkravet har alltså en bevisfunktion. Mot bakgrund av detta bör stränga krav ställas på att åtgärder vidtas som tydligt visar på sambandet mellan de olika delarna i testamentet.

Högsta domstolen har exempelvis i ett rättsfall underkänt ett så kallat nödtestamente för att det inte kunde anses vara undertecknat av den avlidne (NJA 1993 s. 341). I fallet så hade en kvinna skrivit ett personligt brev till sina nära och kära i ett skrivblock och undertecknat detta. I en annan del av skrivblocket hade hon skrivit ner sina önskningar om hur hennes egendom skulle fördelas men utan att sätta sin namnteckning på den delen. Testamentet godtogs inte trots att hennes namnteckning fanns på det personliga brevet. Ett starkt vägande skäl till utgången var att kvinnan inte hade hänvisat till testamentet i det personliga brevet.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan en bilaga till ett testamente anses giltig i vissa fall. För det första måste bilagan vara upprättad senast samtidigt som testamentet. Upprättas bilagan senare är den att se som en ändring av testamente och måste därför skrivas under och bevittnas. Är den upprättad senast samtidigt behöver den inte skrivas under och bevittnas. I sådana fall gäller dock att bilagan ska stå i ett nära fysiskt samband med testamentet (exempelvis genom att testamentet och bilagan stoppas ner i samma förseglade kuvert). Utöver detta måste det finnas en tydlig hänvisning till bilagan i testamentet.

Avslutande råd

Jag kan inte ge dig ett klart svar på frågan om bilagan i just ditt fall är giltig eller inte. Som jag har beskrivit i sista stycket under rubriken ovan så kan svaret bli ja eller nej beroende på lite olika omständigheter. Misstänker du att bilagan inte är legitim kan du väcka en så kallad klandertalan mot dess giltighet. Detta måste göras inom sex månader från att du blivit delgiven testamentet (14 kap. 5 §).

Vill du få en personlig bedömning av ditt fall och en prognos avseende chansen till framgång med en klandertalan rekommenderar jag dig att boka tid hos någon av våra jurister här på Lawline. Bokning kan ske på http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare