Kan en dödsboanmälan nekas på grund av att det skett ett uttag från dödsboets konto?

Min mor avled nyligen och det tog inte lång tid att förstå att hennes tillgångar inte kommer att täcka begravningskostnaderna (eller bouppteckningskostnaden). Så nu håller jag på med en dödsboanmälan.

Häromdagen fick jag (dödsboet) ett brev från en fordringsägare som informerade om att en kvittning utförts... 56,82 kronor hade dragits från kontot.

Jag får inte betala några räkningar från dödsboets konto. (Allt är vigt åt begravningskostnader.) Jag har läst om ett fall där en dödsboanmälan avslogs just för att en hyresfaktura hade betalats. Men det där uttaget hade jag ingen som helst kontroll över. Jag hade till och med talat med dom tidigare och bett om uppskov med eventuella räkningar (och förklarat varför). Kan den där kvittningen stjälpa min dödsboanmälan?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver ska inga räkningar betalas eftersom det kan påverka beslutet om den dödsboanmälan du har gjort. Det är därför viktigt att även stoppa eventuella autogiron om du inte redan har gjort det.

Vad gäller kvittningen som har skett skulle den alltså kunna vara en grund för att neka din dödsboanmälan. Min bedömning är dock att den borde bli beviljad. Detta eftersom du har bett om uppskov och därmed försökt stoppa kvittningen för tillfället. I fallet du har läst var det en betald hyresfaktura som förhindrade en dödsboanmälan. I ditt fall handlar det dock med största sannolikhet om ett betydligt lägre belopp, cirka 57 kronor. Detta anser jag talar för att utgången i ditt fall inte blir densamma som i det andra fallet.

Jag rekommenderar att du kontaktar den handläggare som har hand om din dödsboanmälan och förklarar exakt vad som har hänt. Det är viktigt att du berättar att du har bett om uppskov men att pengarna dragits ändå eftersom det visar att du har försökt stoppa uttaget. Skulle handläggaren ändå ge dig avslag, kan du enkelt överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Du lämnar då in en skriftlig överklagan till socialtjänsten där du anger att du vill överklaga beslutet och varför.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du ha ytterligare hjälp och stöd kring detta, exempelvis med en eventuell överklagan, är du varmt välkommen att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare