FrågaAVTALSRÄTTGåva03/07/2018

Kan en gåva återkallas?

Jag å mina barn har nyligen separerat från deras far och nu har han begärt få katten vi fått av honom. Det finns vittne å även sms konversation som styrker att katten gavs som försenad (ca 2,5mån) julklapp till barnen då de valde bort andra presenter för de valde få katt istället. Fanns ingen lämplig katt leveransklar vid jul så det är orsaken vi fick vänta lite.

Så vem är rättmätig ägare till katten?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår det att det juridiska problem du vill få ett svar på är äganderätten till er katt. Eftersom katten var en gåva från barnens far till barnen är det gåvolagen som ska tillämpas för att lösa problemet med äganderätten.

Är katten en gåva?

För att något, i juridisk mening, ska klassificeras som en gåva finns det tre kriterier som måste uppfyllas:

1. Förmögenhetsöverföring - Att till exempel pengar, en sak eller en fastighet ska överföras från gåvogivaren till gåvotagaren.

2. Det ska vara frivilligt - Innebär att inget tvång, utpressning eller dylikt ska ligga till grund för gåvan.

3. Gåvoavsikt - Gåvogivaren ska ha för avsikt att ge den aktuella gåvan till gåvotagaren.

Av din fråga framgår det att katten var en julklapp vilket i juridisk mening blir en gåva. De sms som du nämnde kan också styrka att barnens far hade för avsikt att ge barnen en katt. Inget verkar indikera om att tvång föreligger. Baserat på omständigheterna du beskrivit i din fråga är kriterierna för att katten ska klassificeras som en gåva uppfyllda.

Kan barnens far ta tillbaka katten?

Huvudregeln är att en gåva inte kan tas tillbaka. En gåvogivare har ingen laglig rätt att återfå sin gåva när den väl har överlämnats. En gåva anses vara överlämnad när gåvotagaren fått gåvan (2 § gåvolagen). När gåvan fullbordas övergår även äganderätten till egendomen vilket innebär att barnens far inte kan ta tillbaka katten. Detta förutsätter dock att det inte finns ett avtal mellan er som reglerar hans rätt till återtagande av katten.

Vad innebär detta?

Baserat på den informationen du valt att presentera i din fråga pekar allt på att det är barnen som äger katten. Barnen är dock inte ägarna till katten om det finns ett avtal där faderns rätt till återtagande av katten regleras. Ett tips är att spara sms och annat bevismaterial eftersom det kan vara högst relevant vid en eventuell tvist.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare