Kan en hemförsäkring ersätta skador som min hund har orsakat?

Hej!

Familjens hund biter vår dotters svärfar i handen när han kommer på besök hos dem i deras hem. Täcker vår hemförsäkring med ansvarsförsäkring detta?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundägare har ett strikt skadeståndsansvar vilket innebär att hundägare är skyldig att ersätta alla skador som hunden orsakar, 19 § Lag om tillsyn över hundar och katter. Beroende på hur skadan ser ut kan du bli skyldig att betala sjukvårdskostnader samt kostnader för sveda och värk och eventuellt även för bestående men.

Ett ansvarsskydd i en hemförsäkring kan ersätta både sak- och personskador som en hund orsakar. Det beror givetvis också på vilket bolag du har tecknat hemförsäkringen hos och vilka villkor de har i försäkringen. Du bör anmäla händelsen till ditt försäkringsbolag så får de göra en utredning om din skadeståndsskyldighet och vad de är skyldiga att ersätta enligt försäkringsvillkoren.

Hoppas du blev nöjd med svaret på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa SidénRådgivare