Kan en ideell förening ombildas till en ekonomisk förening och vice versa?

Kan en ideell förening ombildas till en ekonomisk förening och vice versa Om inte varför

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En ideell förening kan inte ombildas till en ekonomisk förening och vice versa

En ideell förening bedriver antingen en ideell verksamhet eller har ett ideellt mål och syftar inte i första hand på att vara direkt ekonomisk. En ekonomisk förening å andra sidan syftar till att driva ekonomisk verksamhet och där denna verksamhet främjar de ekonomiska intressen medlemmarna har. Ekonomiska föreningar kan även ha andra syften men ett krav för att få bedriva en ekonomisk förening är att det främsta syftet är av ekonomisk karaktär.

Vid sidan av bedrivandet av en ekonomisk verksamhet finns det inget som hindrar att en ekonomisk förening bedriver en ideell verksamhet. I det fall en ekonomisk förening endast skulle bedriva ideell verksamhet måste föreningen avvecklas för sedan starta en helt ny ideell förening. Det går alltså inte att ombilda en ekonomisk förening till en ideell förening eller vice versa för de har helt olika ändamål och syften i grunden.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare