Kan en myndighet, kommunalt bolag eller liknande, vägra lämna ut personnummer?

Hej

Om någon begär att få ut personaluppgifter tex vad någon tjänar, från ett kommunägt bolag, eller annan arbetsplats som faller under offentlighetsprincipen, har man då rätt att neka att dela ut personnr?

Om personnummer hamnar hos fel människor så kan det innebära stor skada för den enskilde.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om man kan vägra lämna ut personnummer trots offentlighetsprincipen.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

I vissa fall kan man vägra lämna ut personuppgifter och liknande. Emellertid måste man då ha stöd i någon regel om sekretess.

Det saknas en generell regel om sekretess för personnummer. Därför blir t.ex. myndigheter ofta skyldiga att lämna ut dem.

Vad är offentlighetsprincipen?

Svenska myndigheter är skyldiga att lämna ut allmänna handlingar (2 kap. 1 och 12 § tryckfrihetsförordningen (TF)). Detta kallas för offentlighetsprincipen.

Offentlighetsprincipen gäller även för kommunala bolag där kommunen har ett rättsligt bestämmande inflytande (2 kap. 3 § OSL).

Offentlighetsprincipen kan bara inskränkas genom särskilda undantag. Det krävs även ett godtagbart skäl för att inskränka offentlighetsprincipen. Listan på sådana skäl finns i 2 kap. 2 § TF. Listan är uttömmande.

Offentlighetsprincipen inskränks inte av personuppgiftslagen

En del personuppgifter omfattas av personuppgiftslagen (PUL).

Offentlighetsprincipen går dock före PUL (8 § PUL). Man kan alltså inte vägra lämna ut personuppgifter med stöd i PUL.

Sekretess inskränker offentlighetsprincipen

En myndighet kan neka att lämna ut personuppgifter på grund av sekretess. Reglerna om sekretess finns främst i offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Jag kan tyvärr inte ge någon närmare vägledning i den delen. Många av dem beror nämligen av t.ex. vilken myndighet som har uppgifterna.

Exempel på sekretessregler

Jag kan dock ge viss allmän vägledning för bestämmelser som gäller allmänt.

Sekretess gäller för uppgifter om personers hälsa och sexualliv (21 kap. 1 § OSL).

Sekretess gäller även till förmån för förföljda personers kontaktuppgifter och liknande (21 kap. 3 § OSL).

Sekretess gäller också om personuppgifter myndigheten lämnar ut kan komma att behandlas i strid mot PUL (21 kap. 7 § OSL).

Slutsats

Det krävs sekretess för att man ska kunna vägra lämna ut personnummer. Som du ser saknas en heltäckande sekretessbestämmelse för just personnummer.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med offentlighet och sekretess är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare