Kan en sälja vidare köpta verk?

Hej! Jag köper begagnade produkter, sätter min egna prägel på de och därefter säljer vidare. I ett fall så köpte jag en canvas, gjorde en egendesignad tavla, märkte den med mitt namn och Instagram konto och därefter sålde den vidare för 1700kr. Personen/företaget som köpte den, sålde den vidare efter några veckor för 2000 kr. Är detta ok att göra? Jag har inget varumärkesskydd eller registrerat företag men produkten i sin helhet är helt och hållet skapad av mig och innefattar en unik design. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna från upphovsrättslagen för att besvara din fråga.

I och med att du varken har registrering eller varumärkesskydd kommer jag utgå från möjligheten att den kan vara upphovsrättsskyddad. Till skillnad från de två ovanstående formerna kan skydd för ett verk automatiskt uppkomma enligt reglerna i upphovsrättslagen, en behöver således inte ansöka om skydd (1 kap. 1§ URL).

Ifall verket är skyddat erhåller du som skapare ett skydd för att själv kunna förfoga över det, framställa exemplar och göra det tillgängligt för allmänheten (1 kap. 2§ URL). Dock finns det ett undantag från skyddet, ifall verket med upphovsmannens samtycke har överlåtits så kan det genom försäljning spridas vidare (2 kap 19 § URL).

Så genom att sälja tavlan har du även samtyckt till att den säljs vidare, personen kan inte framställa exemplar eller kopior av den och sälja dem, men just den specifika tavlan som köptes kan säljas vidare.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare