Kan en suppleant utses som sekreterare?

Hej! 7 personer är ordinarie och två suppleanter går det välja suppleanter som sekreterare? Även ordinarie är intresserad.

Det framgår ej i stadgarna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar frågan som att det rör sig om en ekonomisk förening eller stiftelse eftersom du hänvisar till "stadgar".

En suppleant får utses för styrelseledamöter och har samma ställning och ansvar som en ordinarie styrelseledamot under tiden som denne träder in (7 kap 20 § lagen om ekonomiska föreningar). I lagen anges vidare att bestämmelser för styrelseledamöter i tillämpliga delar även gäller suppleanter, (7 kap 3 § lagen om ekonomiska föreningar).

I de flesta fall utses någon av de ordinarie ledamöterna som sekreterare men eftersom en suppleant får träda in i deras ställe har även denne rätt att vara sekreterare. Det är helt enkelt upp till styrelsen hur de vill fördela arbetsuppgifterna mellan sig. Däremot kan en suppleant inte utses till ordförande, denne måste vara en ordinarie ledamot, (7 kap 17 § lagen om ekonomiska föreningar).

Det är viktigt att ett styrelseprotokoll justeras av ordförande, om denne inte fört protokollet, och ytterligare en ledamot som utses som justerare, (7 kap 24 § lagen om ekonomiska föreningar).

Det finns alltså inget hinder mot att utse en ordinarie ledamot eller en suppleant som sekreterare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare