Kan en upphovsrättsinnehavare vända sig till ett ägarbolag istället för den ansvariga utgivaren i det ägda bolaget?

Vi ger ut papperskalendrar med bildtexter från nätet. Ansvarig utgivare är men detta bolag ägs av ett annat bolag. Bildtexter från nätet är en gråzon. Kan ngn stämma ägaren av . Vill veta också om det finns gamla rättsfall för överträdelse för citat med copyrights. Kalendrarna ges ut i USA och UK.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om en stämningsansökan kan riktas mot ägarbolaget av det bolag som står som ansvarig utgivare.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för vem som har ansvar för att inte använda upphovsrättsskyddat material.

Med anledning av att din fråga är publik har jag cencurerat bolagsnamnet såsom Ansvarig Utgivare (AU) och Ägarbolaget (ÄB)

Är bildtexter från nätet en gråzon?

Användningen av citat regleras i 22 § URL. Med utgångspunkt i att citaten ni använder anses offentliggjorda enl. 8 § URL får dessa endast användas i begränsad omfattning. Man får inte citera hela verk, vilket kan vara problematisk om bildtexten just återger ett helt verk. Om ni med citat menar något i stil med “fånga dagen” så utgör den texten det fullständiga verket. Utifall den fullständiga texten utgör ett självständigt verk enli 1 kap. 1 § URL erhåller skaparen av detta upphovsrätt.

Ett citat i upphovsrättsliga sammanhang är ett utdrag från en större text som används för att kritisera eller förtydliga sin egna framställning. I NJA 1996 s. 712 säger domstolen att citat ska användas i lojalt syfte och anför följande:

“Ett huvudfall då det enligt god sed anses tillåtet att återge avsnitt ur annans verk inom ramen för ett eget självständigt arbete är när ett citat görs som hjälpmedel för framställningen, exempelvis för att kritisera, utlägga eller belysa det andra verket eller för att understryka det egna ställningstagandet eller ytterligare utveckla vad som sägs i det citerade.”

Huruvida att kopiera en fullständig text, som må vara en kortare sådana, i kommersiella syften kan strida mot vad domstolen anförde i NJA 1996 s. 712.

Jag hittade inga rättsfall som berör upphovsrättskyddade citat. Min bedömning är att sådana verk ånjuter samma skydd som vilket upphovsskyddat verk som helst.

Vem har ansvar för att inte publicera upphovsrättsskyddat material?

En ansvarig utgivare erhåller grundlagsskydd för innehållet i publiceringen men skyddet saknar relevans i upphovsrättsliga sammanhang (11 kap. 1 § tryckfrihetsförordning). Dvs att man inte kan åberopa grundlagsskydd för att undgå ansvar för upphovsrättsliga intrång.

Enligt ersättningsreglerna i URL är det den som företar en åtgärd som leder till en överträdelse som blir ersättningsskyldig (54 § URL). Ansvarssubjektet är alltså det bolag som ger ut det upphovskyddade materialet.

Den internationella dimensionen

I Bryssel Ia konventionen framgår regler för vilket lands domstol som är behörig att pröva tvisten. Rom II fördraget avgör vilket lands lag som är tillämplig. Beroende på vilket lands lag som är tillämplig kan olika ansvarssubjekt göras gällande, det är helt enkelt upp till det landets lag. Det går inte att generellt bedöma huruvida ÄB kan bli ansvariga då det får avgöras utifrån var tvisten kommer utspela sig samt vilket lands lag som blir tillämplig.

Generellt kan man säga att det är det lands lag vari skadan har skett som kommer tillämpas. Den skadegörande handlingen är att bjuda ut upphovssrättskyddat material till allmänheten. I ert fall ger det att UK eller amerikansk lag kommer tillämpas. Vi kan tyvärr inte lämna en kommentar på dessa jurisdiktioner.

Slutsats

Påståendet om att citat/bildtexter är en gråzon får avgöras i det lands lag vari ni ger ut era produkter. Med anledning av att det är det lands lag vari den skadegörande handlingen har skett som kan få domstolsbehörighet kommer det landets lagar tillämpas. Det är därmed centralt att förstå den jurisdiktionen man avser att vara verksam inom då det kan påverka vilket bolag inom din koncern som riskerar att ansvara för upphovsrättsintrång.

Om du har några kompletterande frågor på ovan är du välkommen att vända dig till andre.blomquist@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga,

André BlomquistRådgivare