Kan ett äktenskapsförord jämkas?

Hej!

Jag är en Thailänsk kvinna som varit gift med en svensk man i över fem år. Nu är han otrogen och jag funderar på att skilja mig. Han ville gifta sig på en gång, och då skrev jag på massa papper som jag inte förstod. Men nu säger han att jag skrivit på att jag inte ska ha någonting om vi skiljs. Om jag förstått saken så har jag skrivit på att hans skog är enskild egendom och det tycker jag är ok. Men kan han låtit mig skriva under att allt han har på banken och i värdepapper också är hans. Då måste vi ju dela på det lilla jag har sparat ihop själv. Han har även köpt en ny bil under tiden vi varit gifta. Han har ju tjänat mera pengar än mig och då kunnat sparat mera. Då jag jobbat mindre men skött hus och hem under hela tiden måste det väl vara värt något. Är ingen som sätter pengar i första led, men vill veta vad som är rätt.

Tacksam för svar om vad jag kan ha rätt till enligt lag.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag
Frågan handlar om äktenskapsrätt och jag kommer därför att besvara frågan utifrån äktenskapsbalken (ÄktB). Jag uppfattar din fråga som att du anser att äktenskapsförordet inte är rättvist med tanke på omständigheter vid förordets uppkomst, nämligen att du inte riktigt visste vad det handlade om. Du anser även att det är orättvist med tanke på att all hans egendom är enskild och det lämnar dig i ett underläge vid bodelningen.

Går det att jämka äktenskapsförordet?
Att jämka ett förord innebär att det justeras till ett mer rättvist resultat. Om ett villkor i ett äktenskapsförord är oskäligt med hänsyn till förordets innehåll, omständigheterna vid förordets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, får det jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen, 12 kap. 3 § ÄktB. Det innebär att sådant som ska vara enskild egendom enligt ett äktenskapsförord kan jämkas och därmed ingå i bodelningen som giftorättsgods. Du kan även yrka på att i vart fall ditt giftorättsgods endast ska tillfalla dig.

Det du hade kunnat argumentera för är bl.a
1. att du har blivit vilseledd i fråga om innehållet av avtalet du skrev på,
2. att du har gjort det möjligt för din make att fortsätta öka värdet på sin egendom genom arbete när du själv varit hemma och tagit skött hemmet,
3. Att det leder till en påtaglig snedfördelning av er samlade egendom om äktenskapsförordet ska gälla,
4. Grunden för ett äktenskapsförord är att det ska återspegla båda parternas gemensamma vilja, vilket inte är fallet här.

Jag vill dock uppmärksamma dig på att regeln ska tillämpas restriktivt. Av din beskrivning kan jag tänka mig att en jämkning kan ske, men det blir i slutändan tingsrätten som beslutar om det. Jag ser goda möjligheter för dig att nå framgång med att jämka äktenskapsförordet, åtminstone till att ditt giftorättsgods ska förbli ditt och inte delas lika i en bodelning. Jag skulle råda dig att boka en tid med en av våra jurister, det är viktigt att ha ett ombud som kan företräda en och ta vara på ens intressen vid en talan inför domstol. Du bokar enkelt en tid här: http://www.lawline.se/boka.

En annan väg att gå är att genom avtalslagen(AvtL) hävda att du blivit svikligen förledd, 30 § AvtL. För att lyckas med en sådan talan krävs det att motparten, dvs din make förstod att du blev svikligen förledd.

Råd:
Jag ser goda möjligheter för dig att lyckas nå framgång med talan om jämkning av förordet. Därför skulle jag råda dig att kontakta en jurist som kan tillvarata din rätt vid en förhandling.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare