FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/01/2024

Kan ett åtal jag blivit frikänd ifrån synas i belastningsregistret?

Hej, För ca 10 år sedan blev jag misstänkt för ett brott och åtalades, men friades direkt i tingsrätten. Nu när jag sökte jobb så lämnade jag in mitt utdrag från belastningsregistret och då ifrågasätter dom mitt åtal. Dessa åtal som jag blivit frikänd ifrån ska väl inte synas och isåfall hur har dom kunnat få reda på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Lag om belastningsregister vilket jag kommer använda mig av.

När får man en prick i belastningsregistret?

Den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd får brott får en prick i belastningsregistret, 3 §  Lag om belastningsregister. För att du ska hamna i belastningsregistret krävs alltså inte endast att du har varit åtalad för brott utan du ska också ha blivit dömd till en påföljd. Eftersom du nämner att du i tingsrätten blev frikänd har du inte blivit dömd till någon påföljd och ska därför inte finnas med i registret. Hur arbetsgivaren har fått uppgifter om detta åtal vet jag dessvärre inte men det ska inte vara möjligt via belastningsregistret.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare