FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/04/2019

Kan ett finansbolag kräva mig när jag har gjort ett förvärv av en pantsätt båt?

Hej,

Jag har köpt en båt som privatperson utav en annan privatperson och nu cirka ett år senare så har jag fått delgivning ifrån ett finansbolag att jag ej äger rätten till båten då säljaren har skulder på båten.

Jag har skrivit ett kvitto på köpet med säljaren samt att det finns en banköverföring från mig på köpet.

Jag visste inte om att det fanns ett lån på båten när den köptes och trodde självklart att ifall det fanns det så skulle det betalas av med pengar från köpeskiljningen då köpeskiljningen också var högre än skulden som fanns på båten.

Kan verkligen finansbolaget kräva mig på rättigheterna till båten? Borde inte kravet ställas mot säljaren privat?

Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hejsan!

Lagstiftning: Köplagen och godtrosförvärvslagen.

I köplagens 41§ står det uttryckligen att när en tredje man har panträtt eller äganderätt eller liknande (finansbolaget är tredje man) så har köparen (du) rätt till ersättning genom reklamation, prisavdrag, avhjälpande, hävning och skadestånd. I andra stycket stadgas det att du som köpare har alltid rätt till ersättning för den skada du har lidit om du inte visste att båten var försedd med rättsligt fel.

Enligt köplagen så har finansbolaget rätt till den båten och kan få tillbaka den. Men, enligt godtrosförvärvslagen 2§, har du gjort ett godtrosförvärv. Finansbolaget har därför en rättighet att få tillbaka båten genom att betala dig för båten, s.k ett lösen, godtrosförvärvslagen 5§.

Sammanfattningsvis så har de rättigheten att köpa ut dig och få båten tillbaka inom 6 månader från den dag de insåg att båten hade blivit såld. I alla fall så kommer du antingen få behålla båten eller få kompensation för detta från finansbolaget.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare