FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll22/02/2018

Kan föräldrar bli underhållsskyldiga på nytt om barnet återupptar skolgången?

Hej.

Jag undrar om det här med underhålls stöd.

Om man tar studenten som 18åring och sedan väntar med att ta upp studier via komvux ett tag, men innan man är 21, blir då föräldrarna underhållsskyldiga för "barnet" igen då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om föräldrars underhållsskyldighet hittar vi i Föräldrabalkens 7 kap. Av 1 § andra stycket framgår att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år. Vidare kan vi läsa att om barnet går i skolan efter att ha fyllt 18 år så är föräldrarna underhållsskyldiga under skolgången, dock längst intill dess att barnet fyller 21 år.

Föräldrarna kan bli underhållsskyldiga igen på det sätt du nämner. Tidigare fanns i ovan nämnda bestämmelse en regel om avbrott som medförde att underhållsskyldigheten kunde upphöra slutgiltigt om barnet avbröt sina studier. Så är inte fallet enligt den nuvarande lydelsen och ett barn som återupptar studier innan 21 års ålder har rätt till underhåll från sina föräldrar. Tidpunkten för när underhållsskyldigheten börjar igen utgår från när barnet faktiskt går i skolan, dvs. ett antagningsbesked är inte att anse som att studierna har påbörjats. Detta följer av rättsfallet NJA 1992 s. 256.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare