FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/06/2018

Kan försäkringsbolaget kräva att försäkrad produkt ska förstöras vid försäkringsfall?

Kan försäkringsbolag kräva att man demolerar en produkt som omfattas av hemförsäkring för att ersätta skadan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentförsäkringar regleras i 2-7 kap FAL(försäkringsavtalslagen). Ett konsumentförsäkring(t.ex en hemförsäkring) grundar sig i att försäkringstagaren åtar sig att betala in en premie och försäkringsgivaren/försäkringsbolaget i sin tur åtar sig ett ansvar för när en ersättningsgrundande händelse uppstår. Försäkringsbolaget kan vid ett sådant försäkringsfall betala ut ersättning för en skada, antingen genom ett bestämt belopp eller baserat på skadans storlek.

Det finns inget i FAL som reglerar ett försäkringsbolags rättighet att ställa krav på att en produkt ska hämtas in och förstöras för att ersättning ska utbetalas. Denna information måste därför ha lämnats genom försäkringsavtalet. Eftersom det inte finns något formkrav på ett försäkringsavtal kan denna information lämnats muntligen, men avgörande är om denna information på något sätt har förmedlats till försäkringstagaren. Enligt en allmän tolkningsprincip som kan kallas för oklarhetsregeln ska ett oklart avtalsvillkor tolkas till nackdel för försäkringsgivaren, vilket ställer krav på att de ska vara så tydliga som möjligt i förhållande till den information som lämnas till försäkringstagaren.

Som sagt, ett försäkringsbolag har ingen lagstadgat rätt att totalförstöra en produkt som ingår i ett försäkringsfall. Detta kan dock vara något som kan tolkas utifrån försäkringsvillkoren vilket är vanligt förekommande. Till exempel kan det stå i försäkringsvillkoren att "försäkringsbolaget övertar äganderätten till föremål som ersatts, om inget annat har kommit överens om", vilket i detta fall även ger försäkringsbolaget en rätt att förstöra föremålet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Victor EizykRådgivare