Kan jag ändra mitt testamente om jag istället vill ge egendomen i gåva?

Hej!

Jag har i mitt testamente inskrivet ett legat till en person (ej släkting).

Det här legatet vill jag dela ut i förväg. Måste jag ändra testamentet då eller kan jag upprätta en ny handling om att legatet är redan erlagt?

Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du istället för att testamentera egendomen, vill ge bort den i gåva till personen.

Testamente är en rättshandling som träder i kraft först efter att den som testamenterat avlider. Att du redan upprättat ett testamente gör ingenting, eftersom du när som helst kan ändra eller återkalla ditt testamente enligt 10 kap. 5 § i Ärvdabalken. I ditt fall görs detta bäst genom att du skriver ett nytt testamente som upphäver det gamla.

Om du vill ge bort legatet under din livstid görs det lättast genom att du upprättar ett gåvobrev. Gåvobrev används när du under din livstid vill ge bort värdefull egendom och vill förebygga konflikter kring gåvan i framtiden. Gåvobrevet fungerar som ett bevis eller kvitto. Det räcker i de flesta fall att gåvan getts till gåvotagaren för att vara giltig (observera dock att det för fastigheter finns krav på skriftlighet 4 kap. 29 § Jordabalken). För mottagaren är det ändå säkrast att du upprättar ett gåvobrev, eftersom gåvotagaren då direkt får tillgång till gåvan och har bevis på att du har haft i avsikt att ge gåvan om det skulle uppstå en konflikt.

Gåvobrevet ska vara utformat så tydligt som möjligt. Det kan tex. innehålla uppgifter om givaren och mottagaren, en beskrivning av gåvan, överlåtelseförklaring, eventuella villkor, underskrifter samt ort och datum då gåvobrevet undertecknades.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare