Kan jag ändra och sälja vidare designföremål som min egen konst?

Hej,

Om jag köper ett designföremål billigt, i affär eller på secondhand.

Får jag då måla på det, som min konst och sen sälja det vidare som min konst?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vanligtvis får göra det mesta med saker du köpt eftersom äganderätten går över på dig när du köper ett föremål. Här kan dock designföremålet vara skyddat, främst utav upphovsrätt, vilket betyder att du inte kommer att kunna måla om föremålet och sälja som din egen konst.

Designföremålet kan vara skyddat

Eftersom det är ett designföremål som du vill måla på och sälja vidare kan det vara så att designföremålet är skyddad av något som kallas immaterialrätt. Immaterialrätter är sådant som upphovsrätt, patent, varumärkesskydd och mönsterrätt.

Det är troligt att designföremålet är skyddat av just upphovsrätt, men det kan också vara skyddat av varumärkesrätt och mönsterrätt. Designföremålet kan alltså ha flera skydd samtidigt. Jag kommer dock utgå från upphovsrätten i mitt svar eftersom det rör sig om just ett designföremål och för att detta skydd alltid kan finnas där utan någon form av registrering, det då kan komma att ställa till det för dig även om det inte skulle finnas något annat skydd som blir tillämpligt.

Reglerna om upphovsrätt finns i upphovsrättslagen (URL).

Vad innebär detta skydd?

Är designföremålet skyddat av upphovsrätt betyder detta att ingen annan än den som skapat designföremålet har rätt att göra fler exemplar av detta, både i ursprungligt eller ändrat skick (URL 2 § första stycket). Målar du det och säljer det vidare så bryter du då mot detta (URL 2 § tredje stycket 4 p). Detta kallas för det ekonomiska skyddet.

Är designföremålet skyddat av upphovsrätt får du heller inte ändra föremålet så att föremålets karaktär kränks. Det får inte heller ändras på ett sådant sätt att den ursprunglige skaparen kränks (URL 3 § andra stycket). Så kan vara fallet om du målar på designföremålet. Det finns även en rätt för den ursprunglige skaparen att namnges (URL 3 § första stycket). Du kan därför inte sälja vidare det som din konst. Detta kallas för det ideella skyddet.

Kan du, trots skyddet, ändå måla och sälja vidare?

I upphovsrättslagens andra kapitel finns några inskränkningar som kan göra det möjligt för dig att sälja vidare designföremålet. Däremot finns det ideella skyddet (som jag beskrivit ovan) kvar och detta kommer vi inte komma undan (URL 11 §). På grund av detta kommer du inte kunna måla på designföremålet och sälja det vidare som din egen konst.

Det upphovsrättsliga skyddet varar i 70 år efter den som skapat designföremålet har avlidit (URL 43 § första stycket). Har denna tid fått ut kommer du kunna måla på det och sälja vidare som din konst.

Hur vet du om designföremålet är skyddat?

Det krävs ingen registrering eller liknande för att designföremålet ska vara skyddat av upphovsrätt. Lite förenklat kan vi säga att det upphovsrättsliga skyddet uppstår i samband med att designföremålet skapas.

Det finns dock vissa abstrakta krav som finns för att designföremålet ska få upphovsrättsligt skydd. Det krävs att designföremålet har verkshöjd. Detta betyder att designföremålet ska ha en viss grad av originalitet och självständighet. Det ska finnas en personlig prägel på designföremålet och att detta är ett uttryck för skaparens kreativa kapacitet genom fria och kreativa val (URL 1 §). Eftersom det rör sig om just ett designföremål rör det sig troligen om just fria och kreativa val i skapandet, vilket betyder att designföremålet har verkshöjd och då är skyddat att upphovsrätt.

Det är först och främst när det blir prövat i domstol som det blir klart om designföremålet har upphovsrättsligt skydd eller inte. I praktiken blir det då alltså först när någon blivit stämd för att ha brutit mot upphovsrättsliga skyddet som domstolen prövar om föremålet har verkshöjd, och då också om föremålet har ett upphovsrättsligt skydd.

Slutsats och rekommendationer

Designföremålet är troligtvis skyddat av främst upphovsrätt, även om det kan finnas andra skydd också. Detta betyder att du inte kommer att kunna måla om föremålet och sälja som din egen konst eftersom det skulle bryta mot detta skydd.

Har du möjlighet att kontakta den person som skapat designföremålet så kan denna person samtycka till att du får måla om föremålet och sälja den som din egen konst. Går inte personen med på detta skulle jag avråda dig att göra så.

Jag hoppas att mitt svar varit till vägledning. Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare