Kan jag avsäga mig mitt arv?

Hej!

Min bror dog för 2 veckor sedan, Han ägde in fastighet i Tornedalen. Han var ensamstående .Han har 3 syskon.

Varken jag eller mina barn är intresserade av arvet.

Det finns årliga kostnader på fastigheten.

Kan jag avsäga mig arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar frågan som du undrar ifall man kan avsäga sig sitt arv.

Arvsavsägelse

Regler om arv och arvsavsägelse finns i ärvdabalken. Inledningsvis kan det konstateras att det inte finns något som helst krav på att man som arvinge måste ta emot ett arv. Enligt ärvdabalken 17 kap. 2 § kan en arvinge avsäga sig sitt arv vilket innebär att hela den släktgrenen elimineras. Den avsägande arvingens arvingar kommer alltså heller inte få något arv. En arvsavsägelse måste emellertid ske när arvlåtaren är vid liv. I det här fallet har arvlåtaren redan gått bort och därför blir ett arvsavstående mer aktuellt.

Arvsavstående

Ett arvsavstående kan ske förs när arvlåtaren inte är vid livet. Skillnaden jämfört med arvsavsägelse är att den avståendes arvingar träder in i dess ställe enligt reglerna i 2 kap. ärvdabalken. Släktgrenen elimineras alltså inte utan istället sker fördelningen av arvet som om den avstående dött före arvlåtaren. Det finns inga bestämmelser i ärvdabalken som säger vad som händer om avståendes arvingar också väljer att avstå arvet. Min tolkning är att man i så fall fortsätter att uttömma arvsklasserna i 2 kap. ärvdabalken tills man kommer till någon som vill ta emot arvet. Arvsavståendet kan göras fram till att arvskifte har skett.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare