Kan jag bli ansvarig för skulder som min sambo drar på sig?

Hej, jag har en sambo som har tillfälligt uppehållstillstånd än så länge och jag undrar vem som har ekonomiskt, juridiskt ansvar för e.v köp, skulder som hon drar på sig, hon själv eller jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över ifall du kan behöva stå för eventuella skulder som din sambo drar på sig eller om det är hon själv som får stå för dem.

Vem har ekonomiskt och juridiskt ansvar för eventuella skulder som ens sambo drar på sig?

Enligt svensk rätt gäller att vardera person i ett samboförhållande svarar för sina egna skulder och tillgångar. Det innebär att du alltså inte kan bli ansvarig ekonomiskt eller juridiskt för skulder som din sambo drar på sig. Även fast man som sambos bor tillsammans så är man fortfarande två enskilda individer ekonomiskt sett.

Svaret på din fråga är alltså att du inte har ekonomiskt eller juridiskt ansvar för eventuella skulder eller köp som din sambo drar på sig själv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare