Kan jag bli ansvarig om min hund biter någon även om den är kopplad?

Har krav på att hunden ska vara kopplad med max 2 m långt koppel

På tomten är han kopplad med ett 7 meter långt koppel till en löplina mellan husgavel och ett träd

Han har inte möjlighet att nå fram till entredörren så besökare som går från grinden till entrén kan han ej attackera

Om en person då går över gräsmattan o blir biten, är jag ändå hållas ansvarig till skadan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För skador orsakade av hund har hundens ägare s.k. strikt ansvar. Det strikta ansvaret innebär att hundägaren ansvarar för alla skador orsakade av hunden (19 § Lagen om tillsyn över hundar och katter). Som hundägare kan du därmed bli skadeståndsskyldig om en person går över gräsmattan och blir biten.

Det finns i vissa fall möjlighet att till jämkning av skadeståndet genom den som blivit biten varit medvållande (6 kap. 1 § Skadeståndslagen). Jämkning innebär att skadeståndet kan sänkas eller bortfalla helt. För jämkning vid personskada krävs att den skadade varit medvållande genom uppsåt eller grov vårdslöshet. Grov vårdslöshet skulle eventuellt kunna aktualiseras för det fall att en inbrottstjuv blir biten av en hund. Däremot blir du sannolikt skadeståndsskyldig om din hund biter någon som bara går över gräsmattan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare