Kan jag bli skyldig till nedladdning om jag hyr ut min bostad med internet?

Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andrahand då jag ska flytta utomlands några år. I avgiften ingår internetanslutning. Finns det någon risk med detta? Jag tänker på om hyresgästen använder anslutningen till något olagligt (fildelning, nedladdning av olagligt eller upprättshovskyddat material, osv), riskerar jag att på något sätt anses vara ansvarig för detta då mitt namn står på abonnemanget? Om det finns en risk, kan och bör jag lägga till något i hyresavtalet för att skydda mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller ansvar för nedladdning av filmer är rättsläget något osäkert. Jag kommer i det följande att ge dig en genomgång av vad de advokatbyråer som företräder rättighetsinnehavare har som ståndpunkt. Sist i mitt svar kommer jag att ge dig råd i ditt fall när du ska hyra ut din bostad.

Advokatbyråerna utgår från att det är ägaren till internetabonnemanget som är skyldig

Det har de senaste åren sänts ut en stor mängd brev från advokatbyråer som företräder olika filmbolag. Advokatbyråerna skickar ut brev med krav och/eller förlikningserbjudande. Deras ståndpunkt är att abonnentinnehavaren kan hållas ansvarig för upphovsrättsliga intrång om den lämnar ut sitt routerlösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Enligt advokatbyråerna vilar ansvaret på den som står för internetabonnemanget, inte vem som faktiskt laddat ner eller delat en film/serie. Samma ansvar åvilar enligt advokatbyråerna för det fall att man hyr ut sin bostad i vilken det ingår internetuppkoppling; deras uppfattning är att du som abonnentinnehavare är ytterst ansvarig för ditt abonnemang.

Om detta är riktigt eller ej går åsikterna isär och det är ännu ej prövat i svensk domstol. Advokatbyråerna företräder rättighetsinnehavare och det finns självklart ekonomiska incitament för deras påstående. I slutändan är det upp till domstol att avgöra huruvida ett sådant ansvar kan tilldömas abonnentinnehavaren eller inte.

Vad du kan göra

Det tryggaste för dig är att, om möjligt, säga upp internetabonnemanget och låta den som ska hyra din bostad själv skaffa ett abonnemang. En sådan lösning gör att du inte står på abonnemanget. Även om rättsfall i framtiden skulle utmynna i en praxis om ett abonnentansvar riskerar du då inte att bli betalningsskyldig.

Om det inte är möjligt får du skriva in en klausul i kontraktet att hyresgästen inte får använda internetabonnemanget för de ändamål du beskriver. Du bör i sådana fall även införa ett skadeståndsansvar innefattande att hyresgästen kan bli skyldig att ersätta dig för alla de skador du blir skyldig för. Om du ska skriva en sådan klausul i kontraktet är det dock viktigt att du är tydlig med vilka villkor som gäller. Du bör även ha i åtanke att om du skulle bli skadeståndsskyldig och sedan kräver hyresgästen på beloppet kan du bli tvungen att stämma vederbörande. En stämning kan bli både långdragen och kostsam.

Avslutande råd

Min bedömning är att risken att bli stämd och ersättningsskyldig endast för att du är innehavare av ett internetabonnemang är liten. Dock finns det en risk. Likväl ska du vara bortrest "några år" enligt vad du beskriver i din fråga. Det är omöjligt att sia om hur rättsläget ser ut om några år.

Det enklaste för din del är mitt första råd; om möjligt bör du säga upp internetabonnemanget och låta hyresgästen skaffa ett abonnemang själv. Väljer du att skriva ett kontrakt med skadeståndsansvar är min rekommendation att du anlitar en jurist. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Juristen kan hjälpa dig att skriva ett kontrakt över möte, telefon, Skype eller e-post.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare