Kan jag få skadestånd då en annan katt har skadat min katt?

Kan jag "tvinga" grannen att betala veterinärräkningen när deras katt tagit sig in på vår tomt (har verkligen försökt att mota monstret med hjälp av nät, galler m m) och sårat vår katt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Lagar som är tillämpliga på din fråga hittar vi i Skadeståndslagen (SkL) och Lag om tillsyn över hundar och katter (Lthk).

Skadeståndsansvar för katter
Till skillnad från hundägare föreligger det inget så kallat strikt ansvar för all skada som katter vållar. När det gäller kattägares ansvar för den skada som katterna gör krävs det dels att man måste kunna bevisa att det var den specifika katten som orsakade skadan och ägaren måste ha handlat vårdslöst. Det anses inte vårdslöst av en kattägare att endast låta katten vara ute, utan det krävs att något mer har skett. Exempel på detta kan jag tänka mig är om du har talat med grannen om besvär som katten har orsakat tidigare och grannen inte har gjort något för att förhindra att det händer igen, 1 § Lthk.

Om ni lyckas bevisa att det gäller den specifika katten och att ägaren har agerat vårdslöst kan du kräva skadestånd för den skada som katten vållade på din katt. Detta skall således omfatta veterinärskostnaderna, 2 kap. 1 § SkL.

Råd
Mitt råd till dig är att tala med grannen om du inte redan har gjort det och förklara situationen. Vill du yrka på skadestånd ska du skicka in en skadeståndsansökan till tingsrätten.

Jag önskar dig stort lycka till och hoppas att detta var till hjälp.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare