FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/09/2017

​Kan jag nekas en anställning pga att jag har politiska uppdrag som fritidspolitiker?

Kan jag nekas en anställning pga att jag har politiska uppdrag som fritidspolitiker? Anställningen har ingen som helst tangering med det politiska uppdraget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kan jag nekas en anställning pga att jag har politiska uppdrag som fritidspolitiker?

I Sverige är utgångspunkten att arbetsgivaren har fri anställningsrätt. Detta innebär att en arbetsgivare är fri att anställa vem hen vill under förutsättning att det inte finns en diskriminerande bakgrund bakom beslutet.

För att du som arbetssökande ska kunna hävda att diskriminering har skett krävs det att arbetsgivarens beslut att neka din ansökan baseras på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, ålder, funktionsnedsättning eller sexuell läggning (1 kap 5 § diskrimineringslagen). Det är dessa grunder som skyddas av lagen och ett beslut att neka anställning får inte baseras på någon av dessa grunder.

Så i ditt fall tror jag tyvärr inte att du kommer kunna klandra arbetsgivarens beslut att inte anställa dig då politisk tillhörighet inte faller inom diskrimineringslagens skyddsregler.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Simon RydbergRådgivare