FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/07/2018

Kan jag omplaceras till vilken tjänst som helst?

Har blivit tillsagd att jag ska bli omplacerad på jobbet. Arbetar som kock i dagsläget och de vill omplacera mig till en kassatjänst i restaurangen och dessutom sänka min lön.

Jag tycker att det är långt ifrån min nuvarande profession och att det känns som ett sätt att provocera fram en uppsägning.

Kan man bli omplacerad till vilken tjänst som helst?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Omplaceringar är alltid en känslig fråga och ett område som ligger under arbetsgivarens rättigheter. Samtidigt finns de självklart gränser för vad arbetsgivaren får göra på arbetstagarens bekostnad. Det är alltid en fråga i varje enskild situation och för att bedöma om en omplacering är lagenlig mäts många olika parameter mot varandra. Jag kommer därför redogöra för vad som gäller generellt angående omplaceringar.

En godkänd omplacering

En omplacering innebär normalt en stor förändring av arbetstagarens arbetsuppgifter, vilket godkänns i viss mån. Dock kan arbetsgivaren inte beordra arbetstagaren till arbetsuppgifter som ligger utanför dennes arbetsskyldighet, då det räknas som en helt ny anställning. Vad som ingår i arbetsskyldigheten för arbetstagaren regleras i huvudsak i anställningsavtalet och kollektivavtalet. Sammanfattningsvis får man omplaceras inom ramen för det som ingår i arbetsskyldigheten enligt avtalet. Kolla upp vad som står i ditt avtal och kollektivavtal.

En omplacering kan ske p.g.a. omstruktureringar i företaget och då gäller det jag skrivit ovan. Om omplaceringen däremot är p.g.a. personliga skäl finns ett ytterligare krav. Då räcker det inte att uppgifterna är inom ramen för avtalen utan det måste även finnas "godtagbara skäl". Vad godtagbara skäl är avgörs i varje situation. En omplacering får absolut inte ske till följd av diskriminering eller som påtryckningsmedel för uppsägning!

Ibland kan omplaceringar ske till följd av arbetsbrist, och då är det lagstadgat att arbetsgivaren ska erbjuda en omplacering och ett sådant erbjudande behöver inte vara en tjänst inom ramen för avtalen.

Att lönen är lägre efter omplaceringen är inte ett kriterium som självständigt gör omplaceringen ogiltig. Däremot tas det med i bedömningen och är en av kriterierna till varför omplaceringen kan anses vara utanför ramen för din arbetsskyldighet.

Sammanfattning

Som du säkert ser är det svårt för mig att avgöra om just din omplacering är godkänd, då det helt beror på avtalen, omständigheterna och av vilket skäl arbetsgivaren omplacerar dig. Om de nya arbetsuppgifterna kan sägas ligga inom ramen för din arbetsskyldighet är omplaceringen godkänd. Att gå från att laga mat till att ta betalt är självfallet en stor kontrast (obs, även det kan ju vara olika beroende på restaurang), så här avgör vad ditt avtal säger men troligtvis, vid en klassisk restaurang (ej snabbmatskedja eller liknande) kan det tyckas vara en orimlig omplacering. Om dock omplaceringen är en följd av arbetsbrist så har arbetsgivaren friare händer och då kan omplaceringen anses godkänd utifrån arbetsgivarens förutsättningar.

Jag råder dig att kontakta ditt fackförbund som kan hjälpa dig i denna frågan. Om du vägrar arbeta på din nya station kan det ses som saklig grund för uppsägning, vilket jag antar att du inte vill riskera. Om du kontaktar ett fackförbund kan dem göra en bedömning, och bedömer dem att uppgifterna står utanför din arbetsskyldighet så kommer dem meddela arbetsgivaren att du inte behöver utföra dessa uppgifter och på så sätt kan arbetsgivaren inte avskeda dig för att du inte vill utföra arbetet.

Om du inte är fackmedlem är du välkommen att ringa till oss på Lawline och boka tid med en jurist som kan tillgodose att den omplacering som sker, om den är befogad, inte kränker din rätt som arbetstagare.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare