Kan jag säga upp arbetspass långt i förtid pga. nytt jobb?

Hej! Jag är anställd av ett bemanningsföretag och har tackat ja till ett antal arbetspass på ett sjukhus fram till och med september.

Nu har jag fått ett bättre erbjudande av ett annat företag och skulle vilja börja med dem från augusti månad.

Kan jag då meddela min första arbetsgivare att jag slutar och inte gör de sista arbetspassen i augusti och september? Kan jag alltså "säga upp" de arbetspassen när det nu är så lång tid i förväg eller är jag skyldig att fullgöra dem?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

I ditt fall är det lagen om anställningsskydd (LAS) som innehåller de regler som blir aktuella. Eftersom jag inte vet någonting om ditt kollektivavtal eller anställningsavtal så kan jag inte svara exakt hur det blir i ditt fall. Jag kommer därför svara generellt hur det ligger till och var du kan hitta svar på din fråga. Som jag tolkar din fråga så vill du säga upp dig från bemanningsföretaget för att börja arbeta på ett annat företag, jag har detta som utgångspunkt när jag svarar.

I ditt avtal ska det stå om uppsägning, så du kan börja med att kika där för att hitta svaret på din fråga. Annars kan du också kolla i ditt kollektivavtal om ni har ett sådant, där brukar det också stå om regler kring uppsägning. Enligt lagen måste det minst vara 1 månads uppsägning men vad som står i kollektivavtal och därmed anställningsavtal går före (LAS 11 §). Tyvärr så kan jag i nuläget inte svar så mycket mer utförligt då jag inte vet hur ditt anställningsavtal eller kollektivavtal är utformat.

Avslutningsvis så rekommenderar jag dig att kolla i ditt anställningsavtal efter uppsägningstid. Har du exempelvis 2 månaders uppsägningstid så är du inte skyldig att arbeta de passen som infaller efter det att uppsägningstiden har löpt ut. Ex: om du har uppsägningstid i två månader och säger upp dig i tredje maj är du bara skyldig att jobba till tredje juli.

Hoppas du känner att du fick lite hjälp, annars får du jättegärna ställa en till fråga eller höra av dig till vår telefonrådgivning!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare