Kan jag säga upp mig från en säsongsanställning?

Hej!

Jag har fått en anställning på en semesterort som jag även jobbade på förra året.

Problemet är att jag bara vill jobba ungefär halva säsongen, men min chef säger att hon inte vill göra ett speciellt avtal för mig och säger att jag måste jobba hela säsongen.

Min fråga är om jag kan åka dit och säga upp mig efter någon månad, eller om jag är MÅSTE jobba tills avtalet löper ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämplig i ditt fall är lagen om anställningsskydd (1982:80), hädanefter benämnd LAS. Lagen är semidispositiv vilket innebär att det inte kan avtalas om sämre skydd mellan dig och arbetsgivaren, än vad LAS ger dig. Det får däremot göras inskränkningar genom ett kollektivavtal (2 § LAS).

I regel kan inte en säsongsanställning sägas upp i förtid

En säsongsanställning är en tidsbegränsad anställning (5 § LAS). Huvudregeln för tidsbegränsade anställningar är att anställningen upphör vid anställningstidens slut eller då arbetet är slutfört. Det innebär att en tidsbegränsad anställning i regel inte kan sägas upp i förtid. Undantaget är om det avtalats annat antingen i ditt personliga anställningsavtal eller i kollektivavtal (4 § 2 st. LAS).

Har du och arbetsgivaren avtalat om ett anställningen kan avbrytas i förtid kan du alltså säga upp dig. Har ni inte avtalat om det kan du inte säga upp dig. Om du uteblir från arbetet för att du inte vill jobba kvar en bit in i säsongen kan det medföra att du blir skadeståndsskyldig mot arbetsgivaren (38 § LAS).

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare