Kan jag skriva bok om Facebook?

Hej! Är det tillåtet att ge ut en bok som handlar om Facebook? Där jag förklarar olika inställningar för och nackdelar med diverse inställning. Där syftet är att tjäna pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan skriva om vad du vill, så länge du inte förolämpar eller förtalar någon på ett brottsligt sätt. I 5 kap. brottsbalken står om olika brott som t.ex. förtal. Så länge du inte skriver på ett sätt så att någon kan känna sig kränkt på detta sätt går det bra att skriva. Har du tänkt publicera boken i USA också t.ex. gäller dock amerikansk lag.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare