Kan jag testamentera bort allting utan att ta hänsyn till mitt särkullbarn?

vi äger en bostad 50 % var . Jag har ett barn tidigare ,vi har ett barn ihop, jag vill ge min man helt ägande av bostaden- med full äganderätt. Efter då vi båda är bort skall bostaden till falla vårt barn .. kan man skriva så ??

Lawline svarar

Hejsan!

Nej, man kan inte skriva på det viset. Ditt tidigare barn har alltid rätt till hälften av sitt egentliga arv, så kallad laglott, ärvdabalk 7kap 1§ och 3§. Barnet kan klaga på testamentet och få ut detta arv om ett sådant testamente som du har nämnt, skrivs ner. Du kan aldrig testamentera bort ditt tidigare barns rätt till laglotten om inte barnet är villig att göra detta. Ditt tidigare barn kommer, efter du har gått bort, kommer alltid kunna få ut sin detta.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare