Kan jag testamentera ett arv jag ännu inte fått?

Kan man testamentera ett kommande arv? Alltså, om jag dör före mina föräldrar, av vilka jag kommer att få ett arv, kan jag då ha skrivit ett testamente att detta arv ska gå vidare till en viss person istället för till mig? Hur bör jag uttrycka detta i mitt testamente isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis så kan endast den som lever vid arvlåtarens död ärva denne, se 1 kap. 1 § ärvdabalken. Detta innebär att i det fall att du går bort före dina föräldrar så ärver du inte dessa då du inte är vid liv.

Gällande upprättandet av testamente framgår det av 9 kap. 1 § ärvdabalken att den som har fyllt 18 år kan genom testamente förordna om sin egen kvarlåtenskap. Detta innebär att du för att kunna testamentera något måste själv inneha äganderätten till detta. I din fråga framgår det att du inte har äganderätten till det du önskar testamentera, i och med att det är ett framtida arv.

Det är dina föräldrar som kan välja att testamentera sin kvarlåtenskap och i sådana fall, om ni skulle ha samma vilja gällande arvet, skriva ett testamente där det framgår att din del av arvet i första hand ska gå till dig i egenskap av bröstarvinge och i det fall du gått bort så ska arvet gå vidare till den andra personen som ni önskar.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att du själv inte kan testamentera ett kommande arv då du dels inte har äganderätten till kvarlåtenskapen i dagsläget samt att du även måste vara vid liv för att kunna ta emot arvet. Däremot går det bra för dina föräldrar att skriva ett sådant testamente, med förutsättning att det är deras vilja, i och med att det är deras tillgångar.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare