Kan jag visa andra varumärken i min reklamfilm?

Hej, jag ska göra en reklamfilm för ett företag, vilka regler och lagar gäller för t ex andra varumärken som syns i videon såsom bil,kläder,elektronik osv? Jag gör en reklamfilm för ett båtvarumärke

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du visar ett varumärke i en reklam är det Varumärkeslagen (VmL) som gäller. Lagen omfattar varumärken som är registrerade hos Patent- och registreringsverket (1 kap 6 § VmL) men också s.k. inarbetade varumärken, alltså sådana varumärken som inte är registrerade men skyddas genom att de är tillräckligt kända av målgruppen som varan eller tjänsten riktar sig till (1 kap 7 § VmL).

Om ett varumärke är skyddat genom registrering eller inarbetning får ingen använda varumärket utan rättighetsinnehavarens lov (1 kap 10 § VmL). Detta innebär att rättighetsinnehavaren kan hindra andra från att använda identiska men också förväxlingsbara tecken för liknande varor eller tjänster.

Varumärken kan utgöras av alla tecken som kan återges grafiskt, det kan vara ett ord eller en figur, men också ett ljud eller en speciell form. Således omfattas bl. a. varumärken för kläder, bilar och elektronik av bestämmelserna. Om du visar ett skyddat eller förväxlingsbart tecken i din reklamfilm tex. ett bilmärke, behöver du alltså rättighetsinnehavarens tillstånd för att inte göra intrång i dennes ensamrätt. Påföljden av intrång i varumärkesrätten är böter eller fängelse i högst två år (8 kap 1 § VmL).

Du kan få rätt att använda ett skyddat varumärke tex. genom att ansöka om licens (6 kap VmL).

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare