Kan kontrollavgift uppkomma vid bristande skyltning?

Min arbetsgivare (jag är anställd i landstinget) och i det här fallet även markägare har börjat ta ut kontrollavgifter vid "felparkering". Man hänvisar till denna lag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1984318-om-kontrollavgift-vid-olovlig_sfs-1984-318

När jag läser paragraf 3 är jag tveksam till om man har stöd i lagen för att ta ut denna kontrollavgift:

3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.

Skyltningen på personalparkeringen skyltas med "Personal", finns ingen skyltning om vilka villkor som gäller.

Är denna skyltning tillräcklig för att belägga parkerare med en kontrollavgift?

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering är som du säger tillämplig.

Skyltningen
Som du nämner får kontrollavgift endast tas ut om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen (3 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering). Endast skylten "personal" uppfyller inte kraven i paragrafen.

Nej denna skyltning är alltså inte tillräcklig för att ta ut kontrollavgift.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare