Kan makar göra fastigheter till enskild egendom och kan man testamentera bort 1/3 av bröstarvingarnas arvslott till en efterlevande make?

Hej, undrar om det går att göra det jag beskriver nedan.

Jag och min fru är gifta vi har en bostadsrätt som jag hade köpt innan jag träffade min fru och ett fritidshus som vi äger 50% vardera.

Det vi vill göra är att göra ett äktenskapsförord för bostadrätten så att jag blir ensam ägare till den samt ändra så att min fru blir ensam ägare av fritidshuset.

Utöver detta vill jag göra ett testamente som innebär att vid min bortgång min fru och mina två barn från tidigare äktenskap skall ärva 1/3 vardera av mina samtliga tillgångar.

Jag förstår att vi måste träffas för att detta ska bli gjort på ett juridiskt korrekt sätt.

Men vill nu bara på ett svar på om det är genomförbart såsom jag beskrivit det.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga lagar

För att besvara din fråga kikar vi närmare på äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Ni kan göra fastigheterna till er respektive enskilda egendom

Givetvis går det bra att ni delar upp fastigheterna er emellan på det sätt som du beskrivit.

Eftersom ni är gifta, är fastigheterna som utgångspunkt er gemensamma egendom, oavsett när eller hur ni förvärvat dem (7 kap. 1 § ÄktB).

Vill ni göra fastigheterna till er respektive enskilda egendom, ska ni, precis som du skriver, upprätta ett äktenskapsförord, som specificerar detta. Ni kan givetvis alltid göra det till er gemensamma egendom igen, om ni skulle ångra er framigenom (7 kap. 3 § första stycket ÄktB).

Detta åstadkommer bl.a. att egendomen inte tas med i en framtida bodelning (9 kap. 1 § första stycket ÄktB), vilket jag förmodar att ni vill åstadkomma.

Hur ni upprättar ett giltigt äktenskapsförord

För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt finns det några enklare förutsättningar ni måste uppfylla (7 kap. 3 § andra och tredje stycket ÄktB).

För det första behöver det vara skriftligt.

För det andra behöver det skrivas under av er båda.

För det tredje ska äktenskapsförordet slutligen registreras hos Skatteverket.

Äktenskapsförordet börjar gälla från och med dagen det ges in till Skatteverket (7 kap. 3 § fjärde stycket ÄktB).

Vill ni ha hjälp med att skräddarsy och upprätta ett äktenskapsförord är ni fria att kontakta oss via följande länk: https://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Ni kan fördela arvet på det sätt som du beskriver

Huvudregeln är att din fru ärver dig. Däremot har du två barn som inte är dina och din frus gemensamma, varför hon ärver dig, endast om dina två barn väljer att avstå sin del av arvet till förmån för din fru (3 kap. 1 § första stycket ÄB).

Som bröstarvingar till dig har dina två barn som utgångspunkt alltså "rätt" att dela på 100 % av dina pengar (2 kap. 1 § ÄB).

Andelen går att minska genom exv. testamente, men du får aldrig lov att testamentera bort mer än hälften av vad de skulle fått, om testamentet inte fanns. Dina barn har med andra ord alltid rätt att få minst 25 % vardera av ditt arv (7 kap. 1 § ÄB).

Eftersom du har tänkt testamentera bort 1/3 var till dem, finns det inga problem här. Svaret på din fråga blir därför ja, du kan fördela arvet på det sätt som du beskrivit.

Hur du upprättar ett giltigt testamente

Precis som för äktenskapsförordet finns det ett par enklare förutsättningar att ta hänsyn till när man skriver ett testamente.

För det första ska det vara skriftligt.

För det andra ska det, till skillnad från äktenskapsförordet, bevittnas av två utomstående vittnen. Förslagsvis två nära vänner som kan intyga att du skrivit under testamentet av egen fri vilja och att du varit vid dina sinnes fulla bruk.

Vittnena ska skriva under med namn (10 kap. 1 § ÄB).

Därvid bör de också skriva sin hemvistort, dvs. folkbokföringsort, yrke, datum och andra omständigheter som kan tänkas vara av betydelse (10 kap. 2 § första stycket ÄB).

Du är lika välkommen här, som ovan, att kontakta oss för att få ett skräddarsytt testamente och hjälp med att skriva det på följande länk: https://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Sammanfattning

Ja, ni kan göra fastigheterna till er respektive enskilda egendom, genom ett äktenskapsförord.

Ja, du kan fördela arvet på det sätt som du beskrivit i frågan, genom ett testamente. Det viktiga att notera är att dina barn alltid har rätt till 25 % av ditt arv.

Några avslutande ord

Det är alltid lika roligt att ge ett glädjande besked!

Jag vill samtidigt passa på att be om ursäkt, om svaret blev längre än vad du hade tänkt dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att du är nöjd med svaret.

Ha en fin kväll!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare