FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/06/2018

Kan make bli jävig vid användning av framtidsfullmakt om det finns både gemensamma barn och ett särkullbarn?

Min hustru och jag har två barn. Jag har dessutom ett särkullbarn sedan tidigare. Vi funderar på att upprätta en framtidsfullmakt så att ekonomi och andra angelägenheter får skötas av den make som inte har problem. På så sätt stannar kontrollen inom familjen. Kan min maka företräda mig eller kan hon motas bort som jävig pga att jag har särkullbarn?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Lag (2017:310) om framtidsfullmakter.

När kan någon ses som jävig när det finns en upprättad framtidsfullmakt?
Det finns några paragrafer i lagen som finns för att undvika att jävssituationer uppstår. Dels har vi själva omfattningen av fullmakten. Den får förvisso omfatta ekonomiska och personliga angelägenheter men vissa undantag finns t.ex. för frågor av utpräglat personlig karaktär, dvs. ingå äktenskap, bekräfta faderskap, upprätta testamente eller liknande frågor. Med andra ord påverkas exempelvis inte arvsfrågan i förhållande till särkullbarnet av en framtidsfullmakt. ()

Sedan finns det även reglering som säger att fullmaktshavaren (din fru i det här fallet) inte får företräda dig som fullmaktsgivare i frågor där hon själv, hennes barn eller liknande är motpart eller av någon annan anledning har motstridiga intressen. I en sådan situation ska överförmyndaren på fullmaktshavarens (din frus) begäran utse en god man som företrädare i frågan istället. (17§)

Kan din maka företräda dig via framtidsfullmakt?
Det finns inga konkreta hinder för att din maka företräder dig via en framtidsfullmakt. Det finns dock en möjlighet att hon inte har möjlighet att företräda dig i vissa frågor där hon eller de gemensamma barnen eventuellt skulle vara motpart eller har motstridiga intressen. Då finns en möjlighet för en god man att träda in istället så frågan lämnas inte "obevakad", utan kommer på sätt och vis att omfattas av fullmakten ändå. Det bör också röra sig om ganska få frågor där en sådan situation kan uppstå.

Ta gärna en titt på vår avtalstjänst för att få hjälp med att upprätta en så heltäckande framtidsfullmakt som möjligt. Du hittar länken här.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare