FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/04/2018

Kan mamman till mitt barn i domstol kräva att barnet får även hennes efternamn, mot min vilja?

Hej,

tack för att ni finns! :-)

Jag har två frågor:

Jag är nu skild och vi har en son. Mitt efternamn är NN, våran son heter nn. Mamman heter något annat. Kan Mamma gå till domstol och kräva att barnet får även hennes namn? Fast jag inte är med på det och ingen av oss har exakt samma namn som barnet?

Min ex fru ljuger hela tiden om mig, säger att jag har varit otrogen med prostituerade, trackasserar henne, att det fanns påhopp från min sida osv. Jag har sms och massa andra bevis om det. Räcker det för att åtala henne eller behöver jag bevis att hon har spridit detta till andra?

Tack, eftersom det finns namn inblandat så vore jag tacksam om annonsen inte publicerades på hemsidan.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom att du har angett namn med anledning av din fråga så har jag anonymiserat ditt svar, jag hoppas att det går bra att publicera det här i anonymiserad form. Jag kommer att redogöra för vad som krävs för att byta eller lägga till ett efternamn till ett barns namn. Därefter kommer jag kort säga vad jag tror kan bli utgången om en domstol får avgöra frågan.

Jag kommer sedan att berätta kort om brottet förtal.

Om att lägga till ett efternamn för ett barn

Reger om byte eller tillägg av namn återfinns i personnamnlagen. För att byta eller lägga till ett namn krävs att personen som vill göra det ansöker om detta hos Skatteverket, personnamnlagen 3 §. När det gäller tillägg eller ändring av barns namn görs ansökan av vårdnadshavaren. Frågor om barnets namn rör barnets personliga förhållanden och därför krävs samtycke av bägge vårdnadshavarna, föräldrabalken 11 § och 13 §.

Därför beror det på om ni båda är vårdnadshavare eller inte, om hon på egen hand kan skicka en sådan här ansökan till Skatteverket. Om ni har gemensam vårdnad om er son måste ansökan om namntillägget göras av er båda.

Om bara en förälder är vårdnadshavare och denne vill göra en ansökan om namnbyte från ett efternamn som barnet delar med den andra föräldern, krävs ett skriftligt samtycke från den föräldern, personnamnlagen 34 § och 47 §. I sådana fall, om den föräldern inte vill samtycka, ska en domstol avgöra om namnbytet är förenligt med barnets bästa. Det krävs då att en domstol förklarar att namnbytet är förenligt med barnets bästa för att det ska kunna beviljas. Domstolen ska då gjort ett aktivt övervägande i det konkreta fallet. De ska också ta med i sin bedömning barnets åsikter i frågan utefter dess ålder och mognad, oavsett barnets samtycke krävs eller inte. 12 års ålder är enligt praxis en viktig gräns gällande detta, jag återkommer till det längre ner. Domstolen kan ta ställning till allt detta först efter att vårdnadshavaren ansökt om att domstolen ska förklara att namnbytet är förenligt med barnets bästa. Frågan ska tas upp i den tingsrätt där barnet har sin hemvist (den ort där barnet var folkbokfört 1 november förra året), personnamnlagen 44 §.

Det ovan beskrivna gäller ju dock byte av namn, alltså att det efternamn han har nu skulle tas bort, vilket får anses vara en större åtgärd än att hon vill lägga till sitt efternamn till barnets efternamn som liknar ditt. Det anses förmodligen som en mindre allvarlig åtgärd att bara lägga till även mammans efternamn. Därför är det kanske troligt att det skulle anses vara förenligt med barnets bästa att lägga till även mammans efternamn. Observera att det är omöjligt att garantera vad domstolen skulle komma fram till, eftersom jag inte har all information om er situation och andra omständigheter som skulle kunna spela roll.

Om barnet är 12 år eller äldre krävs att han samtycker

Ett barns åsikter i frågor om dessa personliga förhålladen blir viktigare i takt med ökad ålder och mognad. Därför krävs barnets samtycke för att en ansökan om namnbyte eller namntillägg ska få göras från och med 12 års ålder, personnamnlagen 46 §. Så om er son är minst 12 år måste han samtycka till detta, annars kommer troligen ingen ändring göras oavsett.

Brottet förtal

Utifrån det du berättar låter det som att du tänker på brottet förtal, brottsbalken 5 kap. 1 §. Det bygger på att en person har utpekat en annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller att den har lämnat någon uppgift om den personen som syftar till att få andra människor att tycka illa om personen det gäller. De sakerna du nämner kan vara förtal, om hon spridit de här uppgifterna om dig till andra människor. Det räcker inte att hon bara har vänt sig till dig med de här beskyllningarna, för att brottet förtal ska ha begåtts.

Jag har dock alldeles för lite information om din situation för att kunna säga om det helt säkert är fråga om det brottet, och om det i så fall skulle räcka för åtal med den smsbevisning du har.

Jag rekommenderar att du polisanmäler händelserna, så kan polisen göra en bedömning och utreda vidare.

Sammanfattning och råd

Ansökan om namntillägg görs hos Skatteverket, personnamnlagen 3 §. Om ni båda är vårdnadshavare krävs att ansökan görs av er båda. Om bara hon är vårdnadshavare krävs sannolikt ditt skriftliga samtycke i egenskap av förälder, personnamnlagen 34 § och 47 §. Om du är förälder men inte vårdnadshavare och inte vill samtycka, kan hon ansöka om att domstol ska förklara att det är förenligt med barnets bästa att namnändringen görs, personnamnlagen 44 §. Om ni inte är överens krävs domstolens förklaring att det är bäst för barnet att göra namnändringen, för att ansökan ska kunna beviljas. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet blir barnets egna åsikter viktigare i takt med att ålder och mognad ökar. Om barnet är minst 12 år krävs i regel att det samtycker till namnändring för att det ska beviljas, personnamnlagen 46 §.

Gällande beskyllningarna du nämner skulle de kunna utgöra brottet förtal (brottsbalken 5 kap. 1 §) om hon har spridit sådana uppgifter om dig till andra människor. Det räcker inte med att hon bara vänt sig till dig och sagt de här sakerna. Det är omöjligt med såhär lite information att avgöra om det faktiskt är det brottet, än mindre om de sms du har skulle räcka till för åtal. Därför rekommenderar jag att du polisanmäler händelserna och inväntar deras bedömning av saken.

Jag hoppas att detta har givit svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare