Kan man ångra att man sagt upp sig?

Kan man ångra att man sagt upp sig? Finns en ångerrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att man är bunden av sin uppsägning och att man således inte har någon ångerrätt.

Det finns dock undantag vid vissa särskilda omständigheter, enligt domstolspraxis. Om uppsägningen exempelvis villkorslöst tas tillbaka efter en kort stund är det tänkbart att arbetsgivaren ska acceptera återtagandet. Detta framförallt om arbetsgivaren inte har hunnit vidta någon åtgärd med anledning av uppsägningen och uppsägningen skedde i hastigt mod efter ett bråk med arbetsgivaren. Om arbetstagaren sagt upp sig på grund av sjukdom eller berusning eller av någon annan anledning inte själv förstår konsekvenserna av uppsägningen kan det också tänkas att arbetsgivaren ska acceptera ett återtagande.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen. Om du är medlem i en arbetstagar- eller arbetsgivarorganisation kan du också vända dig till denna för att få hjälp kring arbetsrättsliga frågor.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare