Kan man använda ett släktvapen som logotyp?

Får man använda ett släktvapen som logotyp till sitt företag utan att fråga de berörda i släkten

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att använda bestämmelserna i upphovsrättslagen och varumärkeslagen för att besvara din fråga.

Upphovsrättslagen

En utgångspunkt är att du ska kunna använda ett märke eller symbol  som logotyp förutsatt att ingen annan äger de immateriella rättigheterna till den. I stora drag innebär det att ifall ingen “ äger” märket ska det kunna användas. En symbol kan ägas antingen genom upphovsrätt eller varumärkesrätt. Den som skapat symbolen eller släktvapnet  har upphovsrätt till den ifall den kan antas vara tillräckligt originell och självständig (1 § URL). Ett sådant skydd sträcker sig i 70 år efter att upphovsmannen dött, sen kan vem som helst använda det (43 § URL). Så beroende på när det gjordes kan en upphovsrätt föreligga och då har dennes första arvingar rätten till det. Men 70 år efter skaparens död kan alla använda det.

Varumärkeslagen

Ett annat form av skydd som man kan ge ett märke eller symbol är ett så kallat varumärkesskydd. För varumärkesskydd måste man ansöka om registrering hos patent- och registreringsverket (1 kap 6§ varumärkeslagen). Varumärkesskyddet gäller till skillnad från upphovsrättsskyddet i 10 år från det att registreringen gjorts och kan förnyas vart tionde år.

Ifall inte någon har upphovsrätten till släktvapnet så krävs det att du ansöker om registrering för varumärket. Dels för att se om någon annan har rätten till symbolen genom varumärkesregistrering och dels för att du ska ha ensamrätten att använda det. Men utöver det så finns det inte någon begränsning enligt lag att använda släktvapen som varumärkes förutsatt att ingen annan redan registrerat det.

Släktvapen skapades och användes för länge sedan, det framgår inte av frågan när det aktuella släktvapnet skapades men jag kan anta att upphovsrättsskyddet utgått och då återstår varumärkeslagen. Ifall ingen annan ansökt om registrering av symbolen så har du rätten att göra detta och använda det i din näringsverksamhet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare