Kan man avskedas för att man kört bil utan bälte under en tjänsteresa?

Den anställde medger att han inte använt säkerhetsbälte under en tjänsteresa, arbetsgivaren vill nu avskeda honom på grund av brott mot bälteslagen, kan dem det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för när en arbetsgivare får avskeda en arbetstagare (det vill säga den som arbetar) framgår i Lagen om anställningsskydd (LAS) och det är den lagen jag kommer utgå från i mitt svar.

När får en arbetstagare avskedas?

Till skillnad från uppsägning där arbetstagaren har rätt till en skälig uppsägningstid innebär avskedande att arbetsgivaren avslutar arbetstagarens anställning med omedelbar verkan. Avskedande får endast ske om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren, 18 § LAS. Kravet på att grovt åsidosätta åligganden är högt ställt. Vanligtvis handlar det om att arbetstagaren begått ett grövre brott, exempelvis misshandel eller förskingring, som är riktat mot arbetsgivaren eller de andra anställda. Det kan även handla om att arbetstagaren har varit illojal mot arbetsgivaren genom att exempelvis avslöja företagshemligheter för att skada företaget. Att köra utan säkerhetsbälte under en tjänsteresa är förvisso straffbart men det utgör inte ett sådant grovt åsidosättande som kan utgöra grund för avskedande.

Vad kan du göra om du har blivit felaktigt avskedad?

Det verkar alltså som att det rör sig om avskedande på felaktig grund. Om så är fallet kan du antingen yrka att avskedandet ska ogiltigförklaras (35 § LAS)  eller kräva skadestånd. Yrkande om ogiltigförklarande gör du genom att meddela arbetsgivaren om att du kommer bestrida avskedandet inom två veckor från det att du blev avskedad. Sedan har du ytterligare två veckor på dig att stämma arbetsgivaren i domstol och yrka på att avskedandet ska ogiltigförklaras, 40 § LAS. Skadestånd kan krävas inom fyra månader från det att du blivit avskedad och du måste inom dessa fyra månader meddela din arbetsgivare om att du tänker kräva skadestånd för avskedandet, 41 § LAS. När fyra månader passerat förloras rätten att väcka skadeståndstalan, 42 § LAS.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare