Kan man avstå sin del av arvet till förmån för bara ett av sina barn?

Kan en bröstarvinge avstå sin del av arvet till förmån för bara ett av sina barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att avstå sin del av arvet kallas för arvsavstående och det är fullt möjligt. Om en bröstarvinge avstår sitt arv kommer arvet fördelas som om bröstarvingen dött innan arvlåtaren. Bröstarvingens barn kommer alltså få ärva istället för bröstarvingen själv. (2 kap. ärvdabalken)

Din fråga gäller om man kan avstå från sitt arv till förmån för bara ett av sina barn. Om man gör ett arvsavstående kommer ju alla bröstarvingens barn ärva och inte bara ett av dem. Genom att avstå sin del av arvet kan alltså inte bara ett av barnen få ut arvet.

Den möjligheten jag ser för bröstarvingen att se till att bara ett av barnen får arvet är om bröstarvingen tar emot arvet men sedan ger bort det till det ena barnet genom en gåva. Det kan vara bra att veta om att gåvan dock kan angripas enligt reglerna om förskott på arv efter bröstarvingens död. (6 kap. ärvdabalken)

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare