FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/10/2018

Kan man bli portad av butiker?

Min kompis har blivit portad från ica för dom MISSTÄNKER att han köper ut cigaretter och snus åt mindre-åriga. Då är frågan om dom måste ha konkreta bevis för att dom ska ha rätten att göra så, han gör ju förståss inte det och han är nikotin beroende på både snus och cigg, han köper dessutom ofta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte ett olaga intrång om din vän går in i affären under öppettider, trots att han är portad:

Eftersom ICA är en allmän butik så får din kompis gå in i affären om han vill, det är inte brottsligt och han kan inte dömas till något straff. Det fastslog HD i en dom som du kan läsa här. Så ja, de kan porta men din kompis får ändå vistas i affären.

Det kan bli svårt för din kompis att handla på den ICA-affären:

Ett köp är ett avtal. Alla har frihet att ingå avtal, vilket betyder att ICA kan välja att inte sälja till din kompis. Men, deras valfrihet begränsas till viss del eftersom de inte får diskriminera.

Det verkar inte som att det är fråga om diskriminering i detta fallet, men grunderna för diskriminering kan du läsa om i diskrimineringslagen 1 kap. 4 §.

Rekommendationer:

Jag förstår att detta är mycket frustrerande för din kompis!

Mitt förslag är att skriva till ICA:s kundservice och förklara problemet. Förhoppningsvis kan de lösa det direkt. Försök att vara trevliga i er korrespondens med ICA:s kundservice, det är lättare att få hjälp då. Men om de inte vill hjälpa till, så kan ni alltid förklara att ni kommer att använda er av sociala media för att låta andra veta hur ICA:s butiker tillåts hantera sina betalande kunder…

Ett annat alternativ är att din kompis går till en annan affär, men det kan ju naturligtvis vara problematiskt om det inte finns någon annan tillgänglig. Men jag tänker att han slipper "ta striden" då.

Jag hoppas att detta löser sig för din kompis!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare