Kan man förhandla bort laglotten?

Min väns f.d make, far till hennes pojkar, avled plötsligt. Sedan dess har pojkarna talat med "änkan" som säger att "vi har ett äktenskapsförord" där vi tagit bort laglotten för våra särkullebarn.

Min fråga är; kan man på ovan angivna sätt, verkligen "förhandla bort" vad som verkar vara en laglig rättighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag börja med att beskriva vad ett äktenskapsförord respektive laglott är för något samt hur de fungerar. Sedan kommer jag att besvara din fråga om huruvida laglotten kan förhandlas bort på det sätt som du beskrivit i din fråga. Äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB) är båda tillämpliga för din frågeställning.

Vad innebär ett äktenskapsförord?

Makar kan genom ett äktenskapsförord besluta om all eller viss specifik egendom ska vara enskild (7 kap. 3 § ÄktB). Att viss egendom är enskild innebär att den inte kommer att ingå i en eventuell framtida bodelning. Den enskilda egendomen blir ändå en del av en avliden persons kvarlåtenskap och ingår i det som ska fördelas till arvingarna.

Vad är en laglott?

Laglotten är bröstarvingarnas (barnens) rätt till arv. Enligt svensk rätt kan man inte göra sina barn arvslösa, utan laglotten är det minsta de har rätt att få (7 kap. 3 § ÄB).

Laglotten utgör hälften av arvslotten, dvs hälften av det som skulle tillfallit dem enligt lag. Om den avlidne har två barn är deras arvslott 1/2 av kvarlåtenskapen vardera. Genom testamente kan man inskränka deras arvsrätt till endast laglotten. Eftersom laglotten är hälften av arvslotten skulle den vara 1/4 vardera till de två barnen (7 kap. 1 § ÄB).

Kan man förhandla bort laglotten?

Bröstarvingarnas rätt till arv går endast att delvis inskränka genom ett testamente. Det kan inte göras genom ett äktenskapsförord. Man kan inte heller testamentera bort laglotten, den har barnen alltid rätt till. Om det finns ett testamente som fördelar all kvarlåtenskapen till andra än till barnen måste de påkalla jämkning av testamentet för att få ut laglotten, men de har alltid rätt till att göra det.

Svaret på din fråga blir alltså; nej, man kan inte förhandla bort laglotten genom äktenskapsförord eller på något annat sätt. Barnen har alltid rätt till laglotten.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare