Kan man göra en kontantinsats till enskild egendom genom äktenskapsförord?

Hej,

Jag har genom gåva av min mamma fått 500 000 sek. (De ska tillfalla mig.) Dessa pengar ska jag använda som kontantinsats till min och min mans nya hus.

Kan vi skriva ett äktenskapsförord att dessa 500 000 kr tillfaller mig vid ev försäljning/skilsmässa?

Hur formulerar man bäst?

Mvh Malin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enskild egendom
Bestämmelser om äktenskapsförord finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Egendom som reglerats i ett äktenskapsförord anses som enskild egendom och omfattas inte vid en bodelning då det inte räknas som giftorättsgods (7 kap. 2 §, 10 kap. 1 § ÄktB). Avkastningen från en enskild egendom egendom räknas dock som giftorättsgods som huvudregel trots att egendomen i sig är undantagen. Detta kan dock förhindras genom att man i äktenskapsförordet föreskriver att även avkastningen av egendomen ska anses som din enskilda egendom (7 kap. 2 § 2 st ÄktB).

Äktenskapsförord
Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknas av er båda. För dess giltighet krävs det dessutom att det registreras hos Skatteverket, det börjar alltså inte gälla förrän den dagen det kommer in till Skatteverket. Om det inte registreras så kan det inte åberopas och då kommer kapitalet att ingå i en eventuell bodelning (7 kap. 3 § ÄktB).

Ett äktenskapsförord bör vara klart och tydligt och ange den individualiserade egendomen för att inte riskera att det ändå kommer att ingå i bodelningen pga otydlighet. Ni är välkomna att kontakta våran juristbyrå om ni behöver hjälp med att upprätta det - http://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Ikram AsryRådgivare