Kan man göra varumärkesintrång om varumärket inte är registrerat?

Hej! Vi funderar på att sälja olika typer av merch med ett tryck som innehåller namnet av en stiftelse. Får vi göra detta?

Enligt vad vi kan se har de inte ett registrerat varumärkesskydd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar om ni skulle kunna begå någon form av intrång trots att stiftelsens namn inte är varumärkesskyddat. Det jag därmed kan börja med att säga är att det inte behöver vara ett registrerat varumärke för att ändå ha ett varumärkesskydd. Vi ska därför kolla i Varumärkeslagen (VmL).

Inarbetat varumärkesskydd

Förutom det uppenbara skyddet som uppkommer när man registrerar ett varumärke, kan ett varumärke även få skydd genom inarbetning. Ett varumärke är inarbetat om det är känt som beteckning för de varor som tillhandahålls under kännetecknet inom en betydande del av landet i den krets till vilken det riktar sig – den så kallade omsättningskretsen, 1 kap. 7 § VmL. Avgörande för om ett tecken är inarbetat är således hur känt det är inom en viss personkrets. De personer som ingår i omsättningskretsen är folk som kan tänka sig vara intresserade av den typen av produkten som säljs eller annars köper liknande varor, och de som är verksamma i samma bransch. Det som krävs är alltså att det är känt, att det kännetecknar viss vara och att man dessutom vet vilken typ av vara som kännetecknet används för.

I ert fall rör det sig om en stiftelse, och då jag inte vet vilken det rör sig om är det svårt att säga om namnet är inarbetat eller inte. En stiftelse har ju typiskt sett inga varor, men om man vet till vilket ändamål eller till vem pengarna i stiftelsen går till hade det kunnat ersätta ordet vara i lagtexten. Om den här stiftelsen har en logga eller ett namn som är mycket känt i Sverige eller den del av Sverige ni befinner sig i, finns det risk att det är att anse som inarbetat i landet eller området. Är det däremot ett vanligt ord som inte direkt får en att tänka på stiftelsen och som är i en helt annan kontext på ert tryck, borde ni dock vara säkra.

Konsekvenser vid användning av ett inarbetat varumärke

Om ni skulle använda er av stiftelsens namn och namnet anses vara ett inarbetat varumärke, gäller samma regler om intrång som om det vore ett registrerat varumärke. Den som har ett skyddat varumärke har ensamrätt till användning av denna, vilket framgår av 1 kap. 10 § VmL. Ingen annan än innehavaren får utan dennes tillstånd använda kännetecknet för varor eller tjänster om det är identiskt och används för varor av samma slag, förväxlingsrisk, eller finns risk att den som gör intrång drar otillbörlig fördel vid användningen av varumärket.

Ofta när en innehavare anser att ett intrång föreligger brukar de först skicka ut ett varningsbrev med en uppmaning om att sluta sälja varorna, men inte alltid. Om ni brukar varumärket utan lov kan ni bli skadeståndsskyldiga enligt 8 kap. 4 § VmL.

Sammanfattning

Trots att ett varumärke inte har ett varumärkesskydd kan det ändå vara skyddat genom inarbetning. Beroende på hur mycket man associerar det ord ni tänker använda till stiftelsen och gemenemans uppfattning och kunskap kring stiftelsen kan det vara inarbetat. Mitt tips är därför att göra lite efterforskning och få en uppfattning kring hur känd stiftelsen är och om namnet associeras med den. Om det är en mindre stiftelse så är det förmodligen ingen risk att det är att anse som inarbetat, och då bör ni vara lugna.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare