FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/12/2018

Kan man häva en häst som inte stämmer överens med av säljaren angivna egenskaper?

Hästjuridik.

Behöver hjälp med hävning av häst.

Har köpt en häst för en månad sen av en privatperson. Den skulle vara trygg, snäll och erfaren inom hopptävling. Under hela tiden den varit hos mig har den varit extremt stressad, nästan farlig i hantering och går inte att rida pga den bockar av ryttaren i galopp. Vi har även kollat upp den med veterinär och det visar sig att han har lite problem med bakdelen, speciellt bakknäna. De är typ "svaga" och har även liiite artros som man ej vet om det kan utvecklas till mer i framtiden. Veterinären tror att hans beteende är en kombination av bakknäna som fömodligen är pga en gammal förslitningsskada, och nån form av låsning i ryggen. Den behöver alltså en ganska lång rehabilitering av hovslagare (dens hovar är även kaos och kommer nog aldrig bli bra, han snedbelastar sig helt och kommer få problem om man ej gör något åt det), kiropraktor och veterinär för att ens kunna ridas och tränas normalt. Detta skulle bli min nya tävlingshäst i framtiden men han kommer förmodligen inte kunna tränas och tävlas så hårt eller så höga klasser pga bakknäna.

Förra ägaren nekar till allt och säger att han aldrig betett sig så innan, och att hon friskrivit sig från alla fel genom att hästen såldes i befintligt skick. Vad ska jag göra? Vad har jag för rättigheter i dethär?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du har köpt hästen av en privatperson och kommer därför att utgå från reglerna i köplagen (KöpL). Jag kommer nedan att i turordning gå igenom:

- de köprättsliga grunder som gör hästen "felaktig"
- hur friskrivningen påverkar din möjlighet till hävning
- vilka fel du kan göra gällande mot säljaren
- hur du kan gå vidare nu

Grund 1: Hästen ska ha de egenskaper som säljaren utlovat innan köpet

Du skriver att hästen skulle vara trygg, snäll och erfaren inom hopptävling. Jag utgår från att det är information som du har fått av säljaren i samband med köpet samt att dessa egenskaper har varit en förutsättning för dig att köpa just den här hästen. Det vill säga att om du visste att hästen var stressad och farlig så hade du avstått från köpet. Hästen är att se som felaktig eftersom hästens skick inte stämde överens med de uppgifter du fått av säljaren, KöpL 18 §.

Grund 2: Hästen ska vara ägnad för tävlingsändamål

Jag utgår från att det innan köpet framgick mellan dig och säljaren att du skulle använda hästen som tävlingshäst i och med att du skriver att hästen skulle vara erfaren inom hopptävling. Då är det rimligt att anta att säljaren också förstod att din avsikt med köpet var att få en ny tävlingshäst. Om du litar på att säljaren har tillräcklig kunskap för att göra en korrekt bedömning av hästens hälsa så borde säljaren alltså ha insett att hästen inte var i tillräckligt gott skick för att användas som tävlingshäst. Hästen verkar enligt dina uppgifter aldrig mer kunna användas i tävlingssammanhang och därför är den att anse som felaktig, KöpL 17.

Befintligt skick – en ogiltig friskrivning

Att sälja något i befintligt skick innebär en mycket generell friskrivning. Det gör att friskrivningen får två begränsningar som kan göra friskrivningen ogiltig, KöpL 19 §:

1. Hästen stämmer inte överens med de egenskaperna som säljaren har uppgett, det vill säga att den inte är trygg och snäll. Som tidigare nämnt anar jag att det har påverkat din vilja att genomgå köpet. Det gör att friskrivningen blir ogiltig.

2. Säljaren påstår att hon inte var medveten om hästens tillstånd. Rimligtvis vill jag mena att säljaren åtminstone borde ha vetat om problemen med hovarna och uppmärksammat hästens hetsiga humör, då dessa tillstånd tar sig uttryck utåt. Om det trots allt fanns en medvetenhet om hästens dåliga hälsa men hon har undvikit att berätta om det för dig så gör även det friskrivningen ogiltig eftersom att den informationen är mycket relevant för dig som köpare.

Din skyldighet att undersöka hästen

Som köpare får du inte göra gällande sådana fel som du kände till eller borde ha upptäckt vid en eventuell undersökning innan köpet, KöpL 20 §. Det framgår inte att du gjorde någon undersökning och det verkar inte som att du fått reda på något om hästens beteende eller skador på annat sätt. Om det stämmer så kan du alltså göra gällande alla grunder jag har tagit upp ovan för att påstå att hästen är felaktig. Om det genomfördes en undersökning kan du till exempel inte göra gällande de dåliga hovarna som ett fel i och med att det är något som du borde ha upptäckt vid en undersökning.

Samtliga fel kan göras gällande mot säljaren

Du berättar att säljaren påstår att hästen tidigare inte har betett sig på det här sättet. Min kunskap om hästar är inte särskilt omfattande, men jag vill rimligtvis tro att artrosen, låsningen i ryggen och förslitningsskadan inte är skador som har uppkommit helt plötsligt, utan funnits en längre tid. Skadorna fanns alltså när köpet gick igenom för en månad sen. Det är en förutsättning för att du ska kunna hålla säljaren ansvarig, KöpL 21 §.

Hur du kan gå vidare

Du uppger att du vill häva köpet. Hävning ses i köprättslig mening som en mycket ingripande åtgärd och du kan därför bara häva om köpet är "av väsentlig betydelse" för dig och säljaren borde ha förstått det, KöpL 39 §. Jag vill mena att felet faktiskt kan vara av väsentlig betydelse för dig i och med att din avsikt att tävla med hästen helt går förlorad på grund av hästens dåliga skick, vilket säljaren borde ha förstått. Vad som är ett fel av väsentlig betydelse bedöms dock från fall till fall vilket gör det svårt att avgöra om hävning skulle vara aktuellt eller inte. Jag tycker dock att du ska försöka häva köpet i första hand då det blir mer fördelaktigt för dig!

Alternativet till hävning är prisavdrag. Det innebär helt enkelt att du får tillbaka en del av summan som du betalade för hästen. I sådana fall utgår du då från vad du betalade och jämför det med hästens värde i nuvarande skick för att komma fram till en mellanskillnad som ska återbetalas till dig, KöpL 38 §.

Sammanfattning

Hästen har inte de egenskaper som den enligt säljaren skulle ha och kommer inte gå att använda för det tänkta ändamålet, tävlingar. Dessa grunder gör hästen felaktig i köprättslig mening. Friskrivningen är troligtvis ogiltig eftersom hästen som sagt inte överensstämmer med de nämnda egenskaperna och säljaren har inte berättat för dig om de skador som hon borde ha känt till. Om det har skett en undersökning begränsas din möjlighet till att göra gällande de fel som du då inte borde ha upptäckt. Om undersökning inte skedde kan du göra samtliga fel gällande och gå vidare antingen med hävning eller prisavdrag.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad, annars är du hjärtligt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare