FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/04/2018

Kan man lämna tillbaka en köpt katt om den misstänks vara sjuk?

Vi har nyligen köpt en katt på 2 år av en privatperson. Vi fick veta att han hade dålig andedräkt. Han var hos veterinären veckan innan leverans där det togs tandsten och de såg att tandköttet var inflammerat, vi skulle badda med ett medel o låta honom äta blötfoder en vecka.

Vi trodde att det skulle gå över men han är fortfarande illröd i tandköttet.

Vi misstänker den kostsamma o smärtsamma sjukdomen FORL. Vi har bokat tid för att undersöka det som görs genom röntgen.

Vet.besöket kostar 2000:- har han sjukdomen vill vi lämna tillbaka honom el avliva honom, men han vill inte ta tillbaka honom OCH vi får inte avliva honom då vi har bara betalat hälften (2000:-) än så länge.

Katten kostade 2000:- o tillbehör 2000:-

Vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En katt, i lagens mening, betraktas som en vara och eftersom att ni köpte katten av en privatperson är köplagen (KöpL) tillämplig.

Fel i vara
För att ni ska kunna åberopa köplagens påföljder måste man först avgöra om varan, katten i detta fall, är att anses som felaktig. Det är fel i varan om den inte stämmer överens med vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § 3 st. KöpL).

Undersökningskyldighet
Köparen får inte åberopa fel på varan för de fel som köparen måste ha känt till vid köpet (20 § 1 st. KöpL). Det är viktigt att notera att bestämmelsen tar sikte på fel som köparen måste ha känt till och inte borde ha känt till. Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen (20 § 2 st. KöpL).

Ni anger att ni redan innan köpet hade kännedom om att katten hade dålig andedräkt vilket medför att en misstanke om att något inte står rätt till borde ha väckts eftersom att säljaren självmant upplyste om problemet. Katten togs dessutom till veterinären för en kontroll innan köpet där inflammation i tandköttet upptäcktes. Det innebär att ni måste ha känt till felet vid köpet då ni efter en undersökning (besöket hos veterinären) fick reda på detta.

Det föreligger fel i vara och ansvar för fel ligger på säljaren fram tills avlämnandet (13 § 1 st. KöpL). Trots att det föreligger fel i lagens mening får felet ändå inte åberopas om köparen måste ha känt till felet vid köpet. Eftersom att det redan i detta steg fallerar då ni inte får åberopa felet så fortsätter jag inte med redogörelsen för påföljder då dessa inte kan aktualiseras om felet inte får åberopas.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare