FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/09/2018

Kan man nekas taxi för att resan är för kort?

Kan jag bli nekad taxi pga att de anser att avståndet är för kort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I svensk rätt finns vad som kallas avtalsfrihet. Avtalsfriheten innebär en rätt att ingå avtal med den man vill, och likaledes en rätt att inte ingå avtal. En näringsidkare kan alltså välja att inte ingå avtal, som i ditt fall att vägra en taxiresa.

Det finns vissa undantag till avtalsfriheten. Vissa bolag kan ha en skyldighet att ingå avtal, s.k. kontraheringsplikt. Kontraheringsplikten kan vara aktuell bland annat för försäkringsbolag. Även företag som är i monopolställning kan ha en kontraheringsplikt.

Som svar på din fråga innebär det att du kan bli nekad att åka taxi utifrån avtalsfriheten. Det bör dock uppmärksammas att du inte får bli nekad resan på grund av någon av diskrimineringsgrunderna i diskrimineringslagen (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder). Däremot kan en taxichaufför vägra att ingå avtal om resa för att sträckan är för kort.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare