FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/09/2015

Kan man överklaga en tingsrätts dom?

Jag blir dömd till misshandel ringa brott för att slagit till min dotter med öppen hand på benet svagt inga märke det finns inga bevis trots det så dömer dem mig kan det överklagas och jag vinna eller är det dömt att misslyckats? /

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det går mycket bra att överklaga domen. Hur du ska gå till väga framgår av en bilaga till domen som du ska ha fått ta del av. En överklagan ska skickas till tingsrätten men vara ställd till hovrätten. För att hovrätten ska pröva målet krävs prövningstillstånd om du dömdes till böter, annars måste hovrätten pröva målet.

Huruvida du kommer vinna framgång i hovrätten är naturligtvis omöjligt för mig att svara på, det händer dock ofta att hovrätten ändrar tingsrättens dom. Känner du att bevisningen inte borde räcka för en fällande dom eller att du dömts trots att du är oskyldig ska du naturligtvis överklaga domen.

Lawline RådgivareRådgivare