FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/06/2018

Kan man säga upp ett andrahandskontrakt i förtid utan uppsägningstid?

Hej, jag ångrar ett andrahandskontrakt av en bostadsrätt, tillsvidare med 3 mån uppsägning. Tillträde 10/7, vilket alltså är i framtiden. Har jag rätt till uppsägning utan 3 månaders uppsägningstid innan tillträde? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige gäller principen pasta sunt servande som innebär att avtal ska hållas. Det innebär att du inte kommer kunna dra dig ur kontraktet utan att iaktta uppsägningstiden.

Eftersom det är fråga om en uthyrning av en bostadsrätt kommer Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad att i första hand gälla. Lagen är tvingande till fördel för hyresgästen, 2 §. Där framgår det att om det är fråga om uthyrning i andrahand som gäller tillsvidare så får hyresgästen säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen , 3 § andra stycket.

Om man exempelvis säger upp avtalet den 10 juli så börjar uppsägningstiden att börja löpa 1 månad från och med månadsskiftet juli/augusti.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa SidénRådgivare