Kan man testamentera bort syskonbarns arvsrätt

Hej

Min moster har avlidit.

Hennes make finns ej längre.

Dom har inga barn.

Moster har skrivit ett testamente där allt delas mellan två grannar/vänner.

Utesluter detta då oss två systerbarn från all arvsrätt?

Hälsningar

Roffe

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns en möjlighet att inskränka rätten till arvsrätt genom ett testamente, så som din moster gjort. Det finns dock vissa regler som gör att man inte kan testamentera bort allt och det kallas laglottsskyddet. Reglerna om laglottsskydd finns i 7 kap. ärvdabalken (ÄB). Som du kan se i 7 kap. 1 § ÄB gäller detta enbart bröstarvingar. Detta innebär att laglottsskyddet enbart gäller för den avlidnes barn och det är därför inte aktuellt i detta fallet. Detta innebär alltså att övriga arvingar kan göras helt arvslösa genom testamente.

Din moster hade alltså rätt att testamentera bort sin egendom så att hennes syskon och även hennes syskonbarn i detta fallet blev utan arv.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare