FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/11/2017

Kan man tvinga någon att avtala?

Hej

Jag och min ex fru står på ett gemensamt lån tillsammans.

Redan från början av skilsmässan har jag velat dela på lånet men hon har vägrat för att hon inte vill ta något mer lån säger hon. Har försökt resonera med henne om att det bara tas för att lösa det tidigare och att antalet lån inte kommer förändras bara att vi inte är beroende av att varandras ekonomi är i ordning. Tyvärr så tror jag att hon vill ha kvar mig på lånet som en säkerhet för att om hon nu inte skulle kunna betala. Finns det något sätt att "tvinga" henne eller banken att dela på lånet?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Frågan är avtalsrättslig och fordringsrättslig. Avtalslagens 3 kap behandlar ogiltighetsgrunder för avtal.

Det kortfattade svaret blir att det inte går att tvinga banken eller ditt ex att gå med på att dela upp lånet. Avtalsrättsligt är tvång en ogiltighetsgrund.

Om man tar ett lån gemensamt och båda står på lånet, är man oftast "solidariskt ansvarig". Detta innebär, att den man är skyldig pengar kan välja vilken av gäldenärerna den vill för att kräva in pengar ända tills lånet är betalt. Exempelvis kan banken, om A och B har ett gemensamt lån på 10000 kr, kräva B på hela beloppet. Det är dock så att B i ett sådant fall får en "regressfordran" mot A på 50000 kr. I princip skall alltså till sist lånet ändå fördelas mellan båda som stod på lånet. Om ditt ex inte betalar kan du rikta ett betalningskrav mot henne och när det förfaller kan du sedan vända dig till Kronofogden som då kan gå vidare med betalningsföreläggande, om exet bestrider betalningskravet från Kronofogden hamnar tvisten i tingsrätten ifall du väljer att gå vidare med ditt betalningskrav.

Svaret är att du, om du tvingas betala mer än din andel av lånet då har rätt att kräva tillbaka den överskjutande delen från din före detta. Tills vidare kan du också försöka prata med banken om de kan tänka sig att göra en uppdelning men även om de gör en uppdelning så måste ditt ex godkänna det.

Du nämner inte i din fråga ifall ni har gjort en bodelning efter skilsmässan. Det normala är att man delar upp äktenskapets tillgångar till varje makes lott, sedan svarar varje make själv för sina egna skulder som man räknar av från tillgångarna. Det kan i praktiken innebära att gemensamma tillgångar säljs för att täcka skulder sedan får man dela på det som blir kvar av giftorättsgodset. Det kan vara möjligt att lösa lånet på detta sätt. Om du vill ha juridisk hjälp från någon av våra jursiter är du välkommen att mejla mig. jessica.konduk@lawline.se

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Jessica KondukRådgivare