FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/11/2017

Kan man utestänga någon från en butik?

1 Vilka regler gäller för att kunna stänga av någon ifrån att besöka en offentlig lokal eller offentlig verksamhet, som typ en butikslokal, bilfirma, biogaf, restaurang eller liknande, och vilken lagstiftning sorterar detta under? 2 Kan till exempel en butikschef eller en restaurangägare utfärda ett avstängningsbeslut, eller skall det ske via åklagare eller exempelvis någon domstol som tingsrätt eller förvaltningsdomstol, och under hur lång kan man utfärda ett beslut där man inte äger tillträde till en offentlig lokal eller verksamhet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Offentliga lokaler är sådana lokaler som allmänheten har tillträde till, så som t.ex. skolor och olika vårdanrättningar. Butiker är inte en offentlig lokal i lagens mening. En butikschef har rätt att välja vilka besökare hen vill ha i sina butikslokaler, förutsatt att hen inte i sitt urval diskriminerar någon. Det behövs alltså inte något beslut av någon offentlig inrättning.

Väl mött.

Sofia NygrenRådgivare